Ozdraviti molitvom – Tomislav Ivančić |
Administrator | |
Duhovno pomoći čovjeku - Hagioterapija
U knjizi profesora
teologije Tomislava Ivančića koju je izdala Teovizija, govori se
o primjerima duhovnih patnji, kao uzrocima bolesti i o molitvi kao načinu liječenja – o hagioterapiji.
Ako je već niste kupili (što vam toplo preporučujem jer vjerujem da bi se i vama mogla dopasti kao i meni), ili ako je ne možete naći, ovdje ćemo vam, ovisno o
pokazanom interesu, donositi neke
tekstove za koje pretpostavljam da bi vam mogli biti zanimljivi i korisni. (Ur.)
...Čovjekovo je tijelo podvrgnuto zemlji,
ovisi o zemaljskim uvjetima, o prirodnim procesima i o međuljudskim odnosima.
Tijelom smo vezani uza svijet koji propada, i upravo naše tijelo najdublje
proživljava tu muku, starenje,
obolijevanje, trovanje, umiranje. No, dušom možemo nadići ovaj svijet. Naša
duša nadilazi cjelokupnost stvorenja, ona se ravna po drugim zakonitostima...
* * *
Zdravlje satkano od povjerenja
Osnovno tkivo od kojeg je
satkano zdravlje jest povjerenje. Stoga zaključujemo da je osnovno tkivo svake bolesti nepovjerenje. Nepovjerenje
je osjećaj nespokoja, nezdrave napetosti, stalnoga opreza, budnosti i
ugroženosti.To je znak stalne opasnosti od svega i svakoga na našoj životnoj
cesti. To je nešto što nas tjera da se stalno čuvamo, do se branimo, ukapamo i
tako pokušamo zaštititi. Nepovjerenje
angažira naše raspoložive energije, ono je znak alarma, ono je ratno stanje u
čovjeku. Kao što se u svakoj državi angažiraju sve sile i energije, sav novac i
sva privreda za samoobranu domovine, tako se i u čovjeku sve njegove energije ,
svjesno ili podsvjesno, angažiraju
protiv onoga u kojega čovjek nema
povjerenja. Stoga svako nepovjerenje troši čovjekove energije, ispija njegove
snage, čini organizam sve slabijim. Taj znak vidi se u čovjekovu tijelu. Tamo
gdje ljudi nemaju povjerenja, oni ubrzaju korak, ili odvraćaju pogled od onih u koje nemaju povjerenja, ili
pak zašute i ne žele razgovarati s tim ljudima. Čovjek koji dugo nosi
nepovjerenje, uzdiže ramena i tako ostaje zgrčen, u čitavom se organizmu vidi
neka napetost, na licu je briga, riječi su mu brze i usputne, taj čovjek ima
razloga za mrmljanje, on je nezadovoljan, nesretan, on nema vremena za radost,
za gozbu, za prijatelje, on vječito mora raditi, on mora učiti, on mora
uspjeti, on se trudi kako bi svoju unutrašnju energiju nadoknadio nekom drugom
zaštitom i vrednotama koje će ga pred ljudima učiniti takvim da ga neće ugrožavati.
Najrazličitije situacije
stvaraju u čovjeku nepovjerenje. Katkad je to glavobolja zbog koje čovjek postaje
nervozan, boji se da ne moći irvršiti
one poslove koje treba obaviti, plaši se da to nije neka teža bolest. U čovjeku se, dakle, stvara područje alarma.
Drugi put je to je bol zuba, ili bol uha, ili bol oka, treći put je neka ozljeda na nozi ili na ruci i već je čitav
organizam u budnosti, sve je u čovjeku napeto, nervozno i nezadovoljno. Drugi
put to može biti neka kritika koju ti je netko izrekao pa osjećaš da te drugi
ne vole, da ćeš se morati strašno mnogo truditi kako bi dokazao da nisi takav
zbog čegaa su te kritizirali, da nadoknadiš to što su te takve kritike bacile
unatrag pred ljudskim očima, to što si daleko od slave, sto te ljudi već
bacaju u drugi red i zapećak i što te
sve manje vole, sve manje cijene, i mogu
živjeti i bez tebe. Nepovjerenje je osjećaj kako nam propada tlo pod nogama.
Treći put to može biti neka zapovijed ili opomena koju roditelji daju djeci ili
bracni drugovi jedno drugom, ili pak prijatelj prijatelju, pa da već osjetimo
da nismo mirni i da nismo svoji, da moramo raditi ono što nam je naredeno, da
nas, ako to ne učinimo čeka neka i kazna. Uzbuna je, dakle, već tu, u
organizmu. Može to biti noć koja nas ugrožava, može to biti vožnja automobilom,
autobusom ili zrakoplovom, može biti kupanjue u moru, može biti čitanje nekih
crnih kronika u novinama, gledanje filmova, služanje užasnih priča, razgovor o
nekim bolestima, smrtonosnim slučajevima,
nesrećama, nepovjerenju, rastavama brakova, bolnicama i smrti.
Stanje uzbune traži sklonište.
Duša tada, možemo to tako izreći, u organizmu bježi, ona se skriva, ona kao da
pobjegne iz nekih organa, nje kao da nema. Čovjek se tada osjeća slab, obuzme
ga bljedilo ili crvenilo, neki dijelovi organizmu kao da ne rade kontrolirano, čovjeku
se katkad oduzme govor, ne može dobro čuti
druge, sav je uplašen, u stravi, užasu, u bijedi, fobiji ili u rezignaciji,
beznađu, depresiji.
Nepovjerenje je duhovna bolest. Sumo onaj tko je jači od svih tih naših bolesti
može nas spasiti. A to je samo Bog. Stoga treba neprestano raditi oko
povjerenja u njega, Stvoritelj svijeta, u njegovu ljubav, praštanje, milosrde,
u njegovu smrt za nas i uskrsnuće, u Duha Svetoga koji nam je darovan, u Crkvu
koja je tu među nama, u ljude koje je Bog već učinio svetima. U sve nam on
vraća povjerenje.
Oružje protiv nepovjerenja jest
samo sve jače i dublje povjerenje u Boga. A u njega se ulazi boravkom u Božjoj
prisutnosti. Pronađi prostor u kojem te nitko neće smetati barem dvadesetak
minuta, ujutro i uvečer. A onda odlučno i disciplinirano upotrijebi tih 4 puta
po 5 minuta tako da u prvom razdoblju samo upijaš spasonosnu prisutnost Boga
koji te ljubi, u drugom moliš da ti Bog oprosti vezanost uz ljude i situacije
koje u tebi rezultiraju nepovjerenjem, i to iscrpno nabrajajuć ih, u trećem
dijelu opraštaj svima koji su u tebi izazvali nepovjerenje i u četvrtom se
odriči svakog uzroka svojeg nepovjerenja, npr.: „Odričem se osobe bez koje mislim
da ne mogu živjeti, pa neka je više ne vidim, pa što onda. Moj je život ovisan samo
o Bogu.“ Nakon svake izgovorene molitve pričekaj i osjetit ćeš kako s tebe spadaju
duhovni okovi nepovjerenja i kako postajez zdray. Ustraj u svojem oslobođenju,
poštovani čitatelju.
Od povjerenja se živi
U životu je najvažnije
povjerenje. To je osjećaj da se možes kretati kuda hoćeš, da te nitko ne
ugrožava.To je doživljaj da si voljen,
da si cijenjen i vrednovan, da ti se ljudi raduju, da čeznu za tobom, do uživaju
kad im pružiš ruke i kad ih dolaziš posjetiti. Povjerenje, to je osjećaj da ti
otrovi ne mogu ništa, nijedna te hrana ne može ugroziti, nikakva bol za tebe ne
znači smrt ni neizlječivu bolest. To je osjećaj da te pčela neće ubosti, da te
neće ujesti zmija, da te neće napasti
bijesna lisica, da protiv tebe ništa ne može vuk, da te zima ne može ugroziti,
da nijedan čovjek ne može uništiti tvoj
život. Povjerenje je, dakle, prekrasan osjećaj sigurnosti, to je doživljaj
neugroženosti, pobjede nad svime što razara život.
Povjerenje daje da čovjekov
organizam počne funkcionirati u svim dimenzijama.
Čim u čovjeka uđe ma i kapljica takva povjerenja, on osieća kako se opušta,
kako mu se spuštaju ramena, kako dublje proniče u stvari, kako može spavati,
dobiva tek, voli šetnje, uživa u razgovorima s ljudima. Čovjek odjednom zapaža
knjige u svojoj knjižnici, sviđaju mu se
stvari oko njega, zapaža cvijet, pjev ptica, ima volju za rad, i htio bi pomno
oživjeti svoj brak, imati mnogo djece, uživati u društvu. Povjerenje je osjećaj
kao da si zaplivao u more i plivaš sretan, kao da si poput ptice koja leti
zrakom u sigurnosti da je nitko ne možie pogoditi.
Od povjerenja čovjek živi. Kad
imam povjerenja u zrak oko sebe, tada duboko udišem. Kad nemam povjerenja, bojim
se udahnuti sve dok me ne uhvati vrtoglavica pa i nesvijest. Povjerenje čovjeku
daje snage da može hodati i da se ne umara. Naprotiv, nepovjerenje daje da mu
klonu noge, da ga ostavi snaga. Povjerenje je, dakle, snaga, zdravlje, moć.
Čovjek koji ima povjerenja može započeti svaki posao i sigurno će ga dovesti
kraju. On može ući u svaku kuću, doći u kontakt sa svakim čovjekom, on se ne
boji ući u čamac, on se ne boji letjeti zrakoplovom, on se ne boji držati govor,
on se ne plaši da bi mu poduzće moglo propasti, on ima prepuno inicijativa.
Čovjeka koji ima povjerenja ne
možeš nikada ugroziti, nikada prestrašiti. Strah je suprotnost od povjerenja,
simptom ugroženosti, simptom blizine neprijatelja, slabosti, bolesti, nemoći,
znak da nas netko ne voli, da od nekoga treba bježati. Strah i nepovjerenje
zapravo su jedno te isto, oni se međusobno rađaju.
Da bi čovjek našao povjerenje,
mora mu pronaći temelj. Temelj pak može
biti samo onaj koji je iznad svake
ugroženosti, koji je ljubav, koji je dobar, koji je svemoćan. A to je
stvoritelj svijeta ili Bog. No, nije dovoljno samo razumom upoznati da postoji
bog. Potrebno je srcem upoznati njegovu blizinu. Stoga čovjek postaje zdrav
kada ima iskustvo Božjega djelovanja: kad ima iskustvo da je Bogu vjerovao i da
mu je Bog pomogao, da je Boga molio i Bog je čuo i uslišio njegovu molitvu, da
je od Boga tražio da mu dade njegova Duha i doživio snagu njegovih duhovnih
darova, kada se na Boga oslanjao i Bog ga nije napustio, kada je u tihoj noći
promatrao zvjezdano nebo i doživio kako mu se Bog približava. Iskustvo Boga
donosi povjerenje u Boga. A do iskustva Boga dolazi se promatranjem Božje
riječi i razgovorom s Bogom, a to znači s molitvom. Ako s nekim čovjekom sve
više razgovaram, tad se uvjeravam da je on dobar, da me voli i da u njega mogu
imati povjerenja. Najviše nas ugrožavaju ljudi s kojima se bojimo doći u
kontakt, koji su nam stranci, od kojih bježimo. Oni su nam stalni potencijalni
izvor strahova, tjeskoba, muka i nepovjerenja. Počnemo li pak s njima razgovarati
tad se rasprši svako nepovjerenje i u nas ulazi sloboda. Dovoljno je samo
sjetiti se takvih primjera iz života. Tako i Bog može za nas biti užas ako od njega bježimo i
ne razgovaramo s njime. Čim ga počnemo moliti, zazivati, zahvaljivati mu se,
tražiti da s njime razgovaramo,
čim počnemo čitati njegovu riječ
i razmišljati o njoj, tada u nas ulaze povjerenje, mir, zdravlje. Takav nas
razgovor s Bogom sve više pribliiava k njemu i stvara u nama osjećaj
povjerenja, sve se u nama opušta, duša se vraća, ponovno preuzima funkcije
vodstva i upravlja cijelim našim organizmom, te tako doživljavamo kako opet
postajemo cjeloviti, zdravi, mirni.
lz povjerenja u Boga nastaje
povjerenja u ljude, prirodu, budućnost. Znamo li da nas Bog voli, ne mogu nas ugroziti
njegova stvorenja. Znamo li da nam je Bog Otac, tada znamo da nam nitko ne
smije biti neprijatelj, odnosno nitko nas ne može pobijediti. Ako smo svjesni
da je Stvoritelj svijeta naš najbolji prijatelj, onda nam i njegovo djelo,
priroda, postaje prijateljska, nje se ne bojimo, nego je, naprotiv, obrađujerno,
ljubimo, oživljavamo.
Povjerenje je najdublji čovjekov vapaj za životom.
Duša treba
pomoć
Nema dvojbe da je život
na zemlji
pun poteškoća. Svatko od nas ovdje
boluje i završava smrću. Ovdje nas čekaju neimaština, uvrede, nesporazumi,
ratovi,
progonstva, ranjenosti, ovdje nas čekaju
različiti insekti, ujedi životinja, otrovi, plinovi, alergije, trovanja, bolesti, sakaćenja, ozljede i slično.
Čovjekovo je tijelo
podvrgnuto
zemlji, ovisi o zemaljskim uvjetima, o prirodnim procesima i o
međuljudskim
odnosima. Tijelom smo vezani uza svijet koji propada, i upravo naše
tijelo
najdublje proživljava tu muku, starenje,
obolijevanje, trovanje, umiranje.
No, dušom možemo nadići
ovaj
svijet. Naša duša nadilazi cjelokupnost stvorenja, ona se ravna po
drugim
zakonitostima. Duša nije vezana za jelo
i piće, zrak i lijepo vrijeme, ona ne može oboljeti na tjelesan način,
nju ništa
na zemlji ne može ujesti, ništa uništiti,
niti ubiti.
Ipak, duša je vezana uz
tijelo. Stoga
i ona reagira na sve što doživljava
tijelo. Duša se boji kad vidi da smo već zašli u u visoke godine, ona se
plaši
zmija, zvijeri ili opasnih insekata. Duša se prestraši i očekujući koju
će
dijagnozu liječnik postaviti našoj bolesti. Duša se plaši kada tijelo
treba da
zapliva u more ili zaroni, kad treba da zagazi u neku močvaru gdje su
opasne
pijavice, prestraši se kada treba da putuje zrakoplovom ili brodom,
automobilom ili biciklom, tako da duša s tijelom proživljava nevolje,
muke i
vezanosti uza svijet.
Zbog toga duša pati, ona
je često
nesposobna dići se iznad svega. Umjesto da nosi tijelo i da ga
ozdravljuje,
ona zajedno s tijelom zna trpjeti i biti
depresivna i bespomoćna. Kad tijelo na bilo koji način pati, bilo
da smo
žedni ili gladni, ili da nas ubija vrućina, hladnoća ili neka bolest,
tada je
gotovo nemoguće razmišljati, tada se čovjeku ne da moliti, duh mu oslabi
i
njegove su nade tako tanke da gotovo ne mogu pomoći. Čim
čovjeka pohodi neka bolest, on počne
misliti na najgore, gubi nadu, teško
može povjerovati da može ozdraviti, počne sebe samosažalijevati, pada u
depresiju, bježi od pogleda ljudi i ne želi ustati iz postelje.
Kada dođe rat ili bilo
koja
nevolja, tada svi govore da je to nemoguće ispraviti, da to nikada neće
završiti, da će nas to uništiti.Gledajući zemaljske procese, gledajući
tjelesne
nevolje, ljudi i dušu povedu u beznađe. Tako čovjekova duša propada,
ubija se,
biva nesposobna izvući tijelo i sebe u zdravlje.
Duša treba pomoć da bi bila zdrava i da bi živjela vječno.Ona treba hrabre ljude koji će joj dati prilike da se otisne od trenutne patnje i povjeruje da je moguće biti zdrav.
Da bi duša dobila snage,
ona se
mora predati molitvi. Molitva je
izdizanje iznad tjelesnih i zemaljskih nevolja i podizanje k Bogu. U
molitvi
duša druguje s Bogom i tada od njega
prima neizmjerne, vječne, svete snage. Po molitvi duša postaje sposobna
vjerovati, nadati se i pobjeđivati.
Da bi se
čovjek odlučio za molitvu i komunikaciju s
Bogom, potrebno je napraviti odlučan rez, odlučan korak. Potrebno je
izdignuti
se iznad patnje, iznad trenutnih uspjeha i neuspjeha i doći do Boga.
Isus je
rekao da nitko tko se ne odreče svega ne može biti ujegov učenik.
Nemoguće je, dakle,
doživjeti
rezultate evanđelja ako se nismo potpuno otrgnuli od svojih rođaka,
roditelja,
braće i sestara, muža i žene, jela i pića, i svega onoga što mi gledamo
kao nužno
za život. Ne možes zaploviti brodom ako
ga nisi odvezao od obale. Ne možes skočiti u zrak ako si se vezao i
prilijepio
uza zemlju.
Odreći se svega znači
postati
slobodan od utjecaja bolesti i nevolje koja nas je snašla i tako postati
sposoban da pobijediš bolest, da ozdraviš, da se izbaviš iz nevolje,
rata,
prognanstva, samosažaljenja, depresije i smrti.
Da bi se doista moglo izbaviti od svake nevolje, nesreće, bolesti, pa i prijetnje smrću, potrebno je neprestano privikavati svoju dušu na Božju prisutnost. Kao što čovjek koji želi biti sportaš mora vježbati, tako je nužno da čovjek koji hoće doista doživljavati zdravlje, mir, slobodu, sigurnost i radost u životu neprestano trenira.
* * *
Bol ubija nadu
Bolesti nas uvuku u svoj poseban svijet u kojemu se počnemo plašiti. Kada boli glava, čovjeku se čini kao da to nikada neće prestati, kad zaboli zub, tada bi čovjek sve dao samo da ga to ne boli. Kad zaboli uho, čovjek pomisli da je njemu najgore. Neka čovjeka boli prst, noga ili bilo što, odmah mu se čini da nije ni za što sposoban. Kad ljude u godinama uhvati reuma, artritis, kad počnu kašljucati, kad ih bole sinusi, tada pomisle da to zapravo počnje životno razdoblje iz kojeg se više nikada neće izvući. Čini im se da sada bolest poćinje njima vladati. A onda ih počinju hvatati strahovi da će to biti sve gore.
Bol pritom ima osobitu ulogu. Ona je poput nekog nevidljivog omotača, koji u nama izaziva jauk, mrmljanje, a onda samosažaljenje i depresiju. Bol nas baca na tlo, ona nam svijet oko nas ocrtava mračnim bojama, tužnim i nesnosnim. Bol u nama stvara neku vrstu doživljaja da je životu kraj, da je sve besmisleno, da smo kažnjeni, da više nismo ni za što. A u boli zna biti i određeni vapaj da nas drugi razumiju, da budu nježni prema nama, da se za nas počnu brinuti, da nam pomognu. To je SOS koji naša bol odašilje svima oko nas. Ima ljudi koji zato vole imati uočljive zavoje oko ruke, noge, glove, preko oko, kako bi to drugi vidjeli. Bol može ljude baciti u beznađe. Može im dati dojam da ne mogu ništa. Čovjek se, kad ga boli, osjeća potreban drugih, on je siromah, on je jadan, on treba nekoga tko će mu pružiti ruku i iscijeliti ga. On bi najradije legao u postelju i tamo urlao ili plakao.
Iskustvo pokazuje da je svaka bolest i privremena. Treba znati izdržati.Ili, bolje, treba znati zdravo bolovati. Bolest nas može vezati poput droge, alkohola ili kocke. Ona zato zahtijeva da gledamo preko nje i izvan nje. Zato je važno kroz tu maglu boli i kroz zidove bolesti otvoriti bar prozorčić, rupicu u drugi svijet. Najprije je potrebno sjetiti se da je Bog svemoguć, da on zna za tvoju bolest i, prema tome, da će te izliječiti.
Papa Ivan XXIII. znao je govoriti: "Bog zna da sam sada ovdje i kako mi je, i to mi je dovoljno." Već taj pogled u Božji naručaj stvara u čovjeku slobodu, kao da pucaju konci boli i muke. U njemu se rađaju nada i doživljaj da će iz te muke zapravo odletjeti u zaštitu Božje ljubavi. Dapače, čovjek tada može osjetiti da pripada potpuno Bogu, da više i nije važna bolest, nego zapravo Bog.
U bolesti se čovjek mora svakako zapitati što će raditi kada ozdravi. Hoćeš li biti bolji, drukčiji, živjeti kvalitetnije? Ako budeš bio isti kao do sada, zašto bi onda trebao ozdraviti? Pa da i ozdraviš, brzo ćeš opet uletjeti u bolest ako ne promijeniš stav i način života.
Drugi pogled kroz bolest i bol jest pogled u nadu. Pa da je bolest i smrtonosna, ne znači da čovjek mora od nje umrijeti, da ona u tebi mora ostati do kraja. Ako se predaš bolesti, ono će te satrti. Ako pronađeš nadu koja je jača od bolesti, ona će te dizati i satrti bolest. Kad čovjek otvori rupicu nade, tada u tijelu osjeti neke druge sile koje počnu djelovati. Tek tada osjetimo da u nama postoje sile jače od bolesti. lz našeg se bića počinju dizati nove snage, koje najprije žele zaposjednuti naš duh, a onda i našu psihu, kako bi odatle mogle ovladati bolešću.
Najprije je stoga potrebno biti zdrav u duši, u svojim mislima i riječima, da bisino mogli postati zdravi i u tijelu. Potrebno je najprije se uvjeriti da i iz najneizlječivije bolesti postoji izlaz, da i iz bezizlazne smrti ipak postoji izlaz, te početi tako misliti, osjećati i govoriti kako bismo se u to uvjerili. Tako razum, emocije, riječi, misli, vlastite odluke i perspektive postaju posude u koje može doći duhovna, Božija i svemoćna sila da izliječi tjelesne bolesti.
Važno je da ta nada bude jača od doživljaja bolesti, boli i beznađa. Važno je tako se moliti Bogu, razmišljati nad riječima Svetog pisma, snažno promatrati iskustva iz svoje prošlosti i doživljaje drugih ljudi i Božjih iscjeljenja, da nas to zaokupi snažnije nego što nas zaokuplja nemoć bolesti i samosažaljenje. Što više raste ta duhovna sila, to će prije doći i zdravlje. Što se više priblilžiš svemogućem Bogu koji to voli, prati i štiti, to ćeš prije doći do one snage koja može uništiti svaku nemoć i svaku bolest.
Da bi se čovjek mogao nadati, treba najprije vjerovati. Da bi mogao vjerovati, treba početi ljubiti. Da bi mogao ljubiti, treba početi moliti. Kad se čovjek počne moliti Bogu, tada polako osjeća njegovu ljubav i sam počinje njega ljubiti. Tada se u njemu rađa povjerenje, a iz njega pak izrastu pouzdanje, ufanje, nada. To je put iz bolesti u zdravlje.
Link za raniji tekst o Hagioterapiji: http://www.mojsvijet.hr/index.php?option=com_content&task=view&id=194&Itemid=41 |
« Prethodna | Sljedeća » |
---|