Turbofolk-narodnjaci |
![]() |
![]() |
![]() |
Administrator | |
GLAZBA Što nakon prvog „pravog hrvatskog narodnjaka“? Mario Šoša, Glas Koncila
Turbofolku je glazba zapravo samo zvučna kulisa konteksta u kojem turbofolk egzistira. Upravo, taj kontekst ono je što ljude očito privlači njegovoj glazbi, jer je upitno koliko bi sama glazba bez toga konteksta bila privlačna slušateljima. To je kontekst u kojem je čovjek odvojen od društvenih konvencija, zakona, moralnih barijera, kontekst u kojem se sve zaboravlja, u kojem je „u potpunosti slobodan“. U turbofolk ozračju se pleše po stolovima, prolijevaju se pića na sve strane, razbijaju se čaše, a nije rijetkost i posezanje za oružjem. ........................................................................................................................................................
Pisati o hrvatskoj zabavnoj glazbi danas a ne spomenuti takozvane narodnjake ili turbofolk postalo je gotovo nemoguće. Proteklih dana svjedoci smo mnogih kontroverzi oko izdavanja albuma izvođačice koja je prije desetak godina pjevala „Prva mi je...“, a danas ju vrijeđa pjesmom i slikom na naslovnici albuma te likom u izrezu svojeg dekoltea. Iako neki u tome vide simpatičnu provokaciju, zapravo se, najblazže rečeno, radi o zlonamjernom poigravanju svetinjama. Osim te strane dotičnog albuma, mnoge kontroverze izazvao je i prvi „pravi hrvatski narodnjak“, kao najeksponiranija pjesma s njezina albuma. Mediji su se raspisali o spornom uratku, internetski portali i forumi su se pregrijali, video servisi su bilježili rekordne posjete isječcima s dotičnim pjesmama, a kako su se pohvalili nakladnici, kompletna naklada albuma bila je rasprodana u rekordnom roku.
Međutim u svemu tome manje su zanimljive kontroverze poznate pjevačice, a više fenomen prvoga »pravog hrvatskog narodnjaka«. Radi Ii se stoga o početku svojevrsne legalizacije narodnjaka u Hrvatskoj? To će zasigurno imati učinak na hrvatsku glazbenu scenu. Broj narodnjačkih klubova u Hrvatskoj kontinuira-no raste, a zanimljiva je i pojava svojevrsne transformacije takozvanih kvartovskih kafića u narodnjačke, koja se događa u neko doba noći.
Narodnjaci su doista, željeli neki to priznati ili ne, mnogo popularniji nego što se može vidjeti u domaćim medijima, posebno javnim, ali i u privatnim, gdje također gotovo da i ne egzistiraju. Nosači zvuka i slike turbofolka ne prodaju se u prodavaonicama u Hrvatskoj već se distribuiraju na crnom tržigtu. Lako ih je i potpuno besplatno »skidati« s brojnih mrežnih stranica - dok se pritom, koliko je poznato, nitko od izvođača ne buni.
Što su narodnjaci? Narodnjaci su očito našli put do ljudi koji je potpuno zaobišao medijsku, širu društvenu ili strukovnu potporu, pa se čini da su do ljudi došli usmenom predajom. Turbofolk očito treba promotriti kroz dvije prizme, onu glazbenu i onu društvenu.
Što je zapravo turbofolk ili narodnjačka glazba? Turbofolk je glazbeni stil nastao na prostorima Srbije, ranih devedesetih godina. Riječ je o svojevrsnom hibridu srpske narodne glazbe pomiješane s utjecajima romske, bosanske, bugarske, turske i grčke narodne glazbe. U onom smislu kakvoga ga danas poznajemo on zapravo nije prava srpska narodna glazba već novokomponirana glazba koja u sebi sadrži mješavinu svih spomenutih utjecaja. Turbofolk se poigrava i sa zapadnjačkim stilovima pa se susreću funk, rhythm and blues, dance, techno, soul, hip hop...
Turbofolk zapravo koketira sa svime, a njegov izričaj je opet vrlo prepoznatljiv. Glazbena struktura vrlo je jednostavna, koristi lako pamtljivu melodijsku shemu, oko koje se vrti cijela pjesma. Ritam je tipični istočnjački, s mnogo nepravilnih mjera. U aranžerskom dijelu može se čuti doista sve, od harmonika do elektroničkih zvukova. Turbofolk integrira sve u rezultat koji je jednostavan, ali ritamski vrlo eksplozivan te vrlo lagan za pamćenje i »konzumiranje«.
Razbuktavanje strasti Turbofolk nije samo glazba. On je i sociološki fenomen. Pojam se počeo koristiti u osamdesetim godinama prošlog stoljeća, a prvi ga je upotrijebio crnogorski pjevač Rambo Amadeus. Definiraju ga i kao stanje svijesti u kojem se svaku nisku strast čovjeka, svaki psihološki i estetski ekstrem može nazvati - turbofolk. On može predstavljati potrebu za iskonskim, primitivnim, ekstremnim. On nije nešto što je tu da čovjeka obogaćuje, vodi na više razine svijesti, on je tu da zadovolji najniže ljudske porive. Turbofolku je glazba zapravo samo zvučna kulisa konteksta u kojem turbofolk egzistira. Upravo, taj kontekst ono je što ljude očito privlači njegovoj glazbi, jer je upitno koliko bi sama glazba bez toga konteksta bila privlačna slugateljima. To je kontekst u kojem je čovjek odvojen od društvenih konvencija, zakona, moralnih barijera, kontekst u kojem se sve zaboravlja, u kojem je „u potpunosti slobodan“. U turbofolk ozračju se pleše po stolovima, prolijevaju se pića na sve strane, razbijaju se čaše, a nije rijetkost i posezanje za oružjem. Ta razuzdana zabava u posljednje dvije godine u medijima je došla na naslovne stranice zbog sve češćih obračuna u i oko narodnjačkih klubova. Gotovo, da ne prođe vikend a da sljedeći dan u crnoj kronici ne osvane naslov o novim obračunima. Sve je to dio folklora turbofolka, nečega što ga obilježava i čini onime što jest.
Je li turbofolk supkultura? Turbofolk pokret, turbofolk supkultura, turbofolk scena, sve su to pojmovi koji se koriste u opisivanju fenomena. Dr. Anči Leburić, prof. sociologije s Filozofskog fakulteta u Splitu istaknula je da se danas više ne može govoriti o „mladenačkim scenama“. Tako u turbofolk sceni vidi tek prolazni trend. Na pitanje o fascinaciji tinejdžerske populacije turbofolkom, koje je vidljivo u podacima iznesenim u jednim novinama, gdje je njihovo istraživanje pokazalo da ga gotovo 50 posto srednjoškolaca (ispitano je 1000 učenika) redovito sluša, dr. Leburić rekla je da „takav dojam uistinu postoji, ali je ipak potrebno napraviti šire i ozbiljnije istraživanje“. Međutim ne može se zanijekati postojanje trenda. Dr. Leburić turbofolk gleda kao „jedan u nizu glazbenih žanrova koji se nude mladima u njihovu razuzdanom noćnom provodu, po kafićima i sličnim prostorima“. „Nerijetko usto idu veće količine alkohola i drugih nedopuštenih sredstava. Prag tolerancije prema raznim vrstama ekstremnog ponašanja u Hrvatskoj u svakom je slučaju dosta visok, a mladi su skupina koja u nedostatku pravih uzora i modela ponašanja može biti najpodložnija takvim utjecajima. Tako je i fascinacija tim fenomenima zapravo posljedica nebavljenja vrijednostima mladih“ - zaključila je dr. Leburić.
Hrvatska narodna glazba Što takav proboj narodnjaka znači za hrvatsku zabavnu glazbu? Skupina hrvatskih glazbenika prije dvije godine uputila je hrvatskoj javnosti prosvjedno pismo o „sustavnom uništavanju hrvatske glazbe“. U njemu se od odgovornih institucija traže konkretni koraci koji bi pomogli vraćanju hrvatske zabavne i narodne glazbe u hrvatski medijski i kulturni prostor.
Jedan od pokretača čitave akcije, pjevač Matko Jelavić, s kojim smo razgovarali istaknuo je da nije bitan turbofolk, sutra to može biti bilo koja druga glazba. „Činjenica je da hrvatska zabavna glazbena scena danas više nije dovoljno jaka da se suprotstavi utjecajima izvana. Potreban je širok konsenzus struke, politike i medija, posebno onih državnih, oko pitanja važnosti glazbe za kulturu i identitet naroda“. Jelavić je dodao da „iako je danas stanje ipak bolje nego prije dvije godine, još uvijek ne postoji jasna strategija već je sve ostalo na pojedinačnim sporadičnim pokušajima poboljšanja stanja“.
Hrvatska glazbena unija na konferenciji za medije pod nazivom Pet do dvanaest istaknula je „da je prvenstvena namjena postojanja javne televizije i radija upravo potreba javnosti i društvene zajednice za svojevrsnim korektivom tržišta, da prepoznaje teme i sadržaje od opće važnosti i nacionalnog interesa koji nisu zastupljeni ili su nedovoljno zastupljeni u programima komercijalnih postaja ... i za koje se može objektivno procijeniti da svojim potencijalom mogu u budućnosti opstati kao dio trajne nacionalne vrijednosti“.
Upitali smo glasnogovornika Hrvatske radiotelevizije Janosa Romera kako će se HRT postaviti prema turbofolk glazbi. Romer je izjavio da „na HRT-u nema zabranjene glazbe ili glazbenika, ali se mjerodavni urednici - vođeni profesionalnim kriterijima - skrbe o tome da u program ne ulazi glazba ispod odgovarajuće razine kvalitete“. Također komentira da je „sva prilika da je nepostojanje turbofolka u programu rezultat njihova mišljenja da takva glazba kvalitetom ne odgovara razini koja se očekuje od programa javnog radija i javne televizije“. Zaključno je istaknuo da je definicija turbofolka upitna te da postoje različita stručna mišljenja u vezi s tim. „Isto tako je očito i mišljenje javnosti podijeljeno: upravo, smo neki dan u sklopu nogometnog programa emitirali i nastup popularne pjevačice Severine, koja je u emisiji izvela pjesmu sa svojega novog albuma. Nakon toga zaprimili smo i mnogo pisama i poziva gledatelja koji su iskazali svoje mišljenje o tome da izvedena pjesma pripada tom žanru i da joj nije mjesto u HTV-ovu programu.“
Stoga, bez obzira na tvrdnje o prolaznosti turbofolk trenda, treba, ipak, postaviti pitanje ima li takva glazba potencijal promijeniti hrvatsku zabavnu glazbu? Hoće li pod pritiscima zakonitosti tržišta, gdje je unosnije proizvoditi glazbu koja se može prodati na tržištu od 15 milijuna ljudi nego na onom od samo četiri i pol, i drugi zabavni glazbenici u Hrvatskoj poći tim putem? Nekoliko hrvatskih glazbenika već je koketiralo s glazbenim obrascima turbofolka, a na koncertima pojedinih može se vidjeti i ponašanje slično onome u narodnjačkim klubovima.
Vijest o dolasku srbijanskog RTV Pinka u Hrvatsku, koji sustavno promiče narodnjačku glazbu, u budućnosti će značiti i jaku logističku potporu turbofolku. Još će se vidjeti radi li se o prolaznom trendu ili glazbi koja će obilježiti sljedeće desetljeće i u Hrvatskoj.
Turbofolk je po svim umjetničkim i estetskim kriterijima bezvrijedna glazba. Unatoč tome ona se uspješno pod nazivom „narodna“ u sprezi ideološko-tržišnih motiva podmeće hrvatskoj narodnoj i zabavnoj glazbi - zagađujući hrvatski glazbeni prostor.
Ne govori li u prilog tome da se ni javna televizija ne libi promovirati takvu glazbu, gdje je posebno paradoksalno da ju je promovirala pjevačica odjevena u haljinu satkanu od „hrvatskih kockica“, valjda slaveći domoljublje. Zadovoljava li takva glazba uistinu estetske i ostale kriterije kvalitete kojima se vode mjerodavni urednici pa je imala pravo biti na javnoj televiziji?
Narodnjaci paradigma hrvatskog društva? Možda više nego mediji i struka, pravu kritiku narodnjacima dala je i umjetnost. Tako je prošle godine redatelj Dražen Ferenčina postavio predstavu Zagrebački orkestar, u kojoj opisuje taj fenomen. U razgovoru je istaknuo da je glavni razlog zbog kojega je odlučio pozabaviti se tim fenomenom činjenica da su se narodnjaci doselili u samo središte Zagreba i time zapravo postali nešto što ne egzistira samo na periferiji, daleko od očiju javnosti, već je došlo „nama u dvorište“. On u „turbofolk pokretu“, kako ga naziva, vidi paradigmu cijeloga hrvatskog društva sa svim njegovim devijacijama, moralnim i estetskim.
Redatelj Oliver Frljić takoder se suočio s tim fenomenom i to u svojoj predstavi Turbofolk, prikazanoj na daskama HNK-a Ivana pl. Zajca u Rijeci. On je povukao paralelu izmedu pank glazbe i turbofolka. Pank je nastao kao svojevrsni bunt, kako na uniformiranost i dosadu tadašnje rok glazbe, tako i na stanje u društvu, a današnji turbofolk isto je tako svojevrsni bunt protiv prevladavajućega kulturnog obrasca. On tvrdi da je s ovom predstavom „turbofolk dobio pravo gradanstva“. |
« Prethodna | Sljedeća » |
---|