Demografska katastrofa |
Administrator | |
Demografska katastrofa
Nestaje li nas zauvijek? G. Antić
(...) Obiteljsko zajedništvo redovito
je prvo čovjekovo iskustvo zajedništva. To ga zajedništvo prati i nosi tijekom
cijeloga života. Još kao nerođen, a kasnije kao, maleno i bespomoćno dijete
ovisno o roditeljskoj brizi, čovjek doživljava prvo iskustvo prihvaćenosti i ljubavi.
Kako raste, dijete doživljava i širi krug zajedništva svoje braće i sestara,
baka i djedova, rodbine, kumova, obiteljskih prijatelja i susjeda. Sazrjevši,
mladić i djevojka sklapaju ženidbu te iz nove perspektive doživljavaju i
podržavaju obiteljsko zajedništvo, podižući i odgajajući vlastitu djecu te
iščekujući u zrelim danima djecu svoje djece. Iskustvo obiteljskoga
zajedništva nenadomjestivo je i njime je obilježen čitav čovjekov život(...) J.B.
Svako malo, posebno u mjesecu
rujnu kad stasaju nove generacije za
školu, čitamo jadikovke o
izraziti lošoj domografskoj
situaciji u Hrvatskoj, sve manjem natalitetu, a većem mortalitetu, o našem nestajanju. I ove je godine, kao i prethodnih, tisuću učenika manje upisano u prve razrede.
Demografske
projekcije kažu da će već 2015. Hrvatska
imati od 13 do 20 posto stanovnika manje nego što ih je imala 2001.
Dugoročnije su projekcije još lošije pa
će se prazne školske klupe brzo preliti u radne pogone.
Uzroci ovoga , jednog od naših najtežih problema vrlo su složeni i čini se nerješivi. Uputit ću vas
na sjajne analitičke tekstove
na ovoj stranici (Hrvati izumiru, Mile Prpa...), a ja bih se tek
osvrnuo na neke aspekte iz rakursa običnog
građanina koji se brine, koji je
nesretan zbog toga, koji pokušava
shvatiti, pa možda i djelovati...
„Sjedim sam u dvorištu kamene roditeljske kuće
u Zmijavcima i uživam u tišini. Ali ne u tišini koja zavlada dio dana, mjeseca
i1i godine. Ovo je vječna tišina, jer u kući nema ljudi koji u njoj žive.
Stotinama godina bila je dom za naraštaje koji su se u njoj rađali i umirali,
sada služi samo jednoj svrsi - ljetnom odmoru posljednjih potomaka njezinih
prvih stanara. Kuća duh. Kuća u kojoj više neće biti veselja zbog novorodenih
i naricanja za umrlima, u koju se više neće unositi plodovi s njiva do kojih je
sama znala doći. I dok uživam u tišni ispod golema oraha čitajući knjigu,
pokadšto začujem neki glas iz prošlosti, ugledam neku sliku, neki davni prizor,
neku očevu srditost ili majčinu molitvu što kao ptica doleti iz uspomena i
nestane.
Možda uživam baš zato što mi se
duša ugnijezdila u sjećanje, što se u kući i oko nje zaštitila sjenama predaka
koje su se popele i u gustu krošnju iznad mene. Nedaleku šumu povremeno zanjiše
vjetar, zanjiše i grane oraha i mene kao da me pita: - Koliko ostaješ? Ja mu
odgovorim: - Zauvijek!“
Ovo je jedna lijepa, ali tužna
slika hrvatskog sela iz pera
neponovljivog M. Ivkošića
objavljena u Večernjem listu. Sela, koje je bilo neiscrpna
demografska baza, kojega više nema, ili je na samom umoru. U tom Selu, u tim
skromnim kućicama, diljem svih hrvatskih
prostora, bujao je Život. Živjelo se teško, skromno, ali radosno i uvijek s
nadom u bolje i s vjerom u Vječno.
Živjelo se u obiteljima, u međusobno bliskoj vezi više generacija, u stalnom dodiru s prirodom i susjedima.
A onda je to sve počelo nestajati. A što znači obitelj? Evo kako to prelijepo
kazuje e nadbiskup kardinal J. Bozanić.
„Zajedništvo Boga i čovjeka
mnogoliko se ostvaruje u ljudskom životu. Jedno od povlaštenih mjesta življenja
zajedništva s Bogom i s ljudima jest obitelj. Obiteljsko zajedništvo redovito
je prvo čovjekovo iskustvo zajedništva. To ga zajedništvo prati i nosi tijekom
cijeloga života. Još kao nerođen, a kasnije kao, maleno i bespomoćno dijete
ovisno o roditeljskoj brizi, čovjek doživljava prvo iskustvo prihvaćenosti i ljubavi.
Kako raste, dijete doživljava i širi krug zajedništva svoje braće i sestara,
baka i djedova, rodbine, kumova, obiteljskih prijatelja i susjeda. Sazrjevši,
mladić i djevojka sklapaju ženidbu te iz nove perspektive doživljavaju i
podržavaju obiteljsko zajedništvo, podižući i odgajajući vlastitu djecu te
iščekujući u zrelim danima djecu svoje djece. Iskustvo obiteljskoga
zajedništva nenadomjestivo je i njime je obilježen čitav čovjekov život. Stoga
se može reći kako Božji san o čovjeku uključuje obitelj kao mjesto stjecanja
prvih iskustava zajedništva i početka ispunjenja Božjeg nauma s njime“
I onda slijede promjene u načinu života, sustavno razaranje i relativiziranje svih
tradicionalnih vrijednosti, prije svega obitelji i trka za materijalnim probitkom i boljim mjestom u
hranidbenom lancu. (Vidjeti tekstove na
ovoj Stranici: Dovoljni sami sebi?, Biti normalan?)
„Počelo,
izgleda, napuštanjem malog sela i
ulaskom u ono globalno, tehnološkom revolucijom, općim napretkom,
porastom standarda i osobito snažnim razvojem elektronskih medija.. Dok
smo bili životno upućeni jedni na druge i ovisni jedni o drugima,
imali smo vremena jedni za druge, intenzivno se
družili, pomagali jedni drugima u poslovima, branili se zajedno,
radovali se i, čini se, bili sretni.
Tehnološki napredak, porast standarda i moderno uređena
država, učinili su nas neovisnim o drugima. U novim uvjetima
pojedinac je mogao preživjeti sam, uredio je svoju kućicu,
napunio je svime o čemu je prije samo sanjao i šta bi mu trebalo više?.
Izbacio je kućno ognjište, oko kojega su se generacije
okupljale i pričale priče, a u središte stavio TV
kutiju, koja ga o svemu obavještava i poučava što treba činiti, što
kupiti, što je dobro, što je loše. I najčešće su te pouke upravo suprotne
onim spoznajama i vrijednostima koje je baštinio od svojih
roditelja i svoje sredine. Ne mora više izlaziti vani
da bi saznao šta se događa; dovoljno je samo pritisnuti dugme upravljača
i sve je pred njime. Likovi s ekrana, pa i oni izmišljeni postaju njegova
realnost a najbliži rođaci, prijatelji, susjedi – pravi
stranci.
Često niti ne primjećujemo kako se tradicionalne
vrijednosti sustavno relativiziraju i ismijavaju ,
obitelj prikazuje kao arhaična, nepotrebna institucija,
potencijalno opasna za svoje članove, osobito najslabije,
spolnost odvaja od svoga osnovnog smisla u funkciji kreacije života i
tretira kao roba, sredstvo hedonističkog iživljavanja, bez
obzira na ruševine koje ostavlja itd., itd.
I na kraju, kao rezlutat svega - usamljenost,
zbunjenost, otuđenje; sve manje dodira sa drugima, sve manje
prilika za susrete i upoznavanje, sve više onih koji žive
usamljeni, sve manji interes za druge, za brak,
za roditeljstvo.
Mogli bismo gorko konstatirati: čovjek je dobio puno,
a poput Fausta izgubio najvažnije - sebe , svoju dušu. I ne odnosi se to samo
za Hrvatsku Slična je situacija u
cijelom Zapadnom svijetu, čija je civilizacija
ukorijenjena u judeokršćansku tradiciju.
Unatoč njihovu bogatstvu i boljoj uređenosti društva i njih jednako muče negativni demografski trendovi. Zašto?
„Jer nema ljubavi“, rekao je jednom prigodom naš poznati teolog.. „Zbog moralnog pada hrvatskog
naroda“ napisao je svećenik koji se
intenzivno bavi ovim pitanjima. Mudri biskup R .Perić reče ovako: „Bog je
u narav čovjekovu usadio životnu klicu, snagu, čežnju za životom. Kad to čovjek
u sebi izvrće, deformira i ne slijedi naravni hod, može li biti išta
izvraćenije i neprirodnije? Katolički roditelji u bogatoj Europskoj Uniji ne
rađaju više djece zbog društvenih pogodnosti. Dapače. Čovjek bi se morao ne
zbog vanjskih okolnosti, uvjeta, većega standarda, opredjeljivati za jedno dijete
više, nego zbog svoje vlastite odgovornosti pred Bogom i pred svojom savješću.
Rađanje djece jest odgovomost (...)“.
U ovom našem vremenu
u kojemu se sve relativizira, u kojemu se vrednuje samo materijalno,
novac, moć, uspjeh, u kojemu se ismijava
govor o poštenju, istini, solidarnosti, dobroti, u kojemu „ nema“ ljubavi i prijateljstva (ima
ali to
često ne promjećujemo od svega što zamagljuje našu stvarnost), u kojemu
je jedino važno osvojiti bolju
poziciju u hranidbenom lancu, u kojemu
nema mjesta Bogu – što bi se moglo drugo i očekivati. Sam po sebi život nikada nije samo uživanje,
dapače, manje ili više patnje je sigurnija stavka, a na kraju puta uvijek čeka neka crna rupa u zemlji. I ako
je to sve – ako nema nekog Višeg smisla , - čemu sve to. Nije li to onda dovoljan razlog od odustajanja od života.
Na osobnoj i na kolektivnoj razini?.
Je li to
valjan odgovor na pitanje o uzrocima demografske katastrofe? Ako jest, onda je i riješenje blizu. Vratiti se izgubljenom, potisnutom,
zaboravljenom, prigrliti potisnute
provjerene vrijednosti. To znači
promijeniti našu filozofiju, vratiti se
provjerenim vrijednostima, promijeniti našu optiku, promijeniti dosta toga, uključiti i duhovnu dimenziju. Mijenjati sliku naše stvarnosti tako da ona bude poželjno mjesto u kojoj ima smisla živjeti. Onda će se „vratiti“,
jasnije pokazati i prijateljstvo i ljubav
i radost, unatoč teškoćama, i ona
negdje izgubljena, potisnuta čežnja za životom, programirana u svakom živom biću. I opet
će oživjeti naša sela, u starim
hižama zazvoniti dječji glasovi i oglasiti se
školska zvona u sada praznim i
napuštenim školama. . I naše statistike
bit će bolje...
Kako sada stvari stoje, ovo je čista utopija. U ovom
trenutku gotovo da jedino na Njegovu providnost možemo računati. Ali ako nema želje, ako nema nade i vjere,
ako nema pokušaja sigurno se ništa neće
dogoditi. I ako postoje želja i nada, a one sigurno postije u većini hrvatskog
bića, onda će se to ostvariti prije ili kasnije. Na
svakome od nas je da da od sebe
što može. U najtežim trenutcima mnogi su
dali živote za Domovinu. Sada su potrebni druge vrste napori. I mudrost - potrebno je učiti, obrazovati se, dobro se
obavijestiti kako bi znali što hoćemo i
kome dati svoje povjerenje, svoj glas, i hrabrost - nije lako glasovati protiv prijedloga iza
kojega stoji šef stranke, ili odbiti nemoralnu
ponudu i time se izložiti riziku gubika posla,
položaja i sl.
Nitko u ovome ne bi trebao biti izuzet od
odgovornosti, naravno svatko na svojoj
razini: odgovornost zastupnika u Saboru je viša od mene običnog glasača. Ali, ako ništa
drugo, ne smijemo nikada izgubiti vjeru u
dobro, u konačnu pobjedu istine nad laži, dobra nad zlim. Sjano to sublimira u
svojoj kolumni I. Miklenić u Glasu koncila.
(...)Važnost ljudskoga
svakodnevnog života nije u tome - kako često ljudi krivo smatraju - koliko se
čovjek kojeg dana lijepo proveo, koliko je zadovoljio svoje potrebe, ili koliko
je stekao, već je u tome koliko je ispunio svoje ljudsko životno poslanje,
koliko je opravdao svoje postojanje ostvarivanjern općeg dobra.
Sve manifestacije brojnih kriza
u suvremenome hrvatskom društvu posliedica su toga što mnogi hrvatski građani,
a osobito oni na važnijim društvenim položajima, ne ispunjavaju svoje životno
poslanje na osobnoj, obiteljskoj, društvenoj i nacionalnoj razini. Sve pojave kriminala, korupcije, nepravde,
nasilja, sebičnih osobnih i zajedničkih interesa, skrivene zločinačke
umreženosti, ulizničkog i ideološko-političkog podložništva, gaženja istine i
ljudskog dostojanstva - jednom riječju svih negativnih pojava u suvremenome
hrvatskom društvu - posljedica su toga što brojni hrvatski građani svakodnevno
i neprekidno ne ispunjavaju svoje životno poslanje.
Ispunjavanje životnog poslanja može biti u rasponu od minimalnoga preko osrednjega do optimalnoga, no teško društvu i narodu u kojem svoje poslanje ostvarivanja općega dobra ne bi izvršavali roditelji, bračni drugovi, školarci, radnici, gospodarstvenici, političari, znanstveni, zdravstveni, odgojni, obrazovni, medijski i ini djelatnici, vjernici, svećenici... Stvarni pomak i boljitak u suvremenome hrvatskom društvu moguć je samo onda ako svi hrvatski građani, a osobito svi oni na odgovornijim društvenim položajima, prihvate i ostvare svoj dio odgovornosti i ispune svoje životno poslanje“.( ..).
|
« Prethodna | Sljedeća » |
---|