Fatima |
Administrator | |
Hodočašće u Fatimu Branka Širinić
Laganim hodom u procesiji svo to mnoštvo ljudi iz raznih krajeva, različitih jezika i govora nosi svoja
nadanja, zavjete i vjeru i utječe se u svojim strahovima i sa svojim željama
Gospi fatimskoj uz pjevanje nježnog i jednostavnog pozdravnog refrena . Ave,
ave, ave Maria; ave...
Ima neko vrijeme kako zvono crkve
naše male župe Sv. Maksimilijana Kolbea odzvoni poznate taktove koje usput
nesvjesno pjevušim. Uz zvuk zvona iz
sjećanja izranjaju slike večernje procesije iz fatimskog svetišta. U ovo
predbožićno blagdansko vrijeme iz cijelog posjeta Portugalu najbliže je
sjećanje na Fatimu.
Fatima je naselje u središnjem Portugalu , udaljeno
dvjestotinjak kilometara od Lisabona prema unutrašnjosti. Ponajprije je to mjesto hodočašća katoličkih vjernika ali i
turističko odredište svjetskih putnika i znatiželjnika. Ono što danas uključuje
obilazak Fatime izgleda kao tri odvojena
dijela jednog naselja.
Prvi susret sa Fatimom je ulazak
u posve novo naselje u očitoj užurbanoj izgradnji. To je naselje hotela, samostana,
crkava i ostalih pratećih objekata za prijem i boravak hodočasnika i ostalih
turista. Naselje je doslovno obgrlilo prostor Svetišta a nova gradnja agresivno
osvaja krajolik gusto natiskan novim objektima uz prateću buku, užurbanost i
sve što prati suvremenu mehanizaciju i tehnologiju.
Nasuprot opstaje „stara“ Fatima
koja zadržava jezgro izvornog mjestašca uz umjeren rast naselja kako to već
život stanovnika traži. Treći dio je mali zaselak fatimske općine Aljustrel u
kojem su rođena djeca vidjelice. Tu se pokušava zadržati, koliko je
moguće, izgled mjesta što bliže godinama
djetinjstva djece vidjelica. Do zaselka Aljustrel najljepše je stići šetnjom po
Križnom putu i mjestima ukazanja. Put je uređen kao šetnica u nekom
dalmatinskom krajoliku: nizak suhozid ili uređen zidić sa svake strane puta,
škrta zemlja na kojoj raste kvrgavo i bodljikavo grmlje koje na mjestima
prerasta u šumarke hrasta crnike, borova, neobrađenih maslina ali i sve više
obrađenih maslinika. Ono što dopunjuje tamošnje šumarke je još hrast plutnjak i
eukaliptus. Eukaliptus premda nije ovdje autohton, voli Portugal a šumarski
stručnjaci nam rekoše da je
rasprostranjenost te biljke jedan od
dokaza škrtosti tla tog područja.
Prisjetimo se zašto toliko ljudi
u svoja izletnička odredišta želi uvrstiti hodočašće u Fatimu. Godina je 1916. Malo mjestašce
Fatima i još manji zaselak Aljustrel. Siromašan kraj, siromašni ljudi uglavnom
neobrazovani, mnogi nepismeni, žive
nešto malo od poljoprivrede, više od stočarstva. Logično je da je najčešća a
često i jedina literatura molitvenik i koliko toliko redovno okupljanje
stanovništva u mjesnoj crkvi. Iz tog proizlazi i svaki svjetonazor i način
razmišljanja, življenja i ponašanja. Djeca vidjelice su Jacinta od sedam godina i Francisco Marto od devet godina (brat
i sestra) i Lucia dos Santos od
deset godina, bliska rodica i prijateljica Jacinte i Francisca. Djeca su
zadužena za čuvanje ovaca u okolici svog doma, pa uz
svoju pastirsku obvezu sve ostalo je igra kao i svoj djeci uvijek i svugdje.
Tijekom te 1916. godine bez
prethodne bilo kakve najave, ili ju
djeca nisu uočila, ukazuje im se Anđeo kao glasnik Gospina ukazanja i to tri
puta na njima poznatim i bliskim mjestima. Anđeo ih je poučio neke molitve,
najavio Gospino ukazanje i podario im
Tijelo i Krv Gospodnju kako kazuju djeca.
Gospa se ukazivala uvijek na
istom mjestu iznad jedne omanje česmine (hrasta crnike), razgovarala je uvijek
samo sa Luciom, Jacinta ju je vidjela i čula, a Francisco samo vidio. Kako su djeca bila izložena
nevjerici, ruganju , kažnjavani od okoline i vlasti, Lucija je zamolila Gospu
za neko „čudo“ kao dokaz i Gospa je najavila čudo prilikom posljednjeg ukazanja
u tom nizu od 6 mjeseci te 1917. godine. To je poznato „čudo sunca“ kojem je prisustvovalo preko 50-ak tisuća
ljudi, novinara, predstavnika crkvenih i državnih vlasti. Gospa je između ostalog najavila
djeci slikom i rječju vrlo brzi odlazak Jacinte i Francisca sa ove životne
ravni „ k sebi u nebo“ ali i dug i mukotrpan ostanak Lucie kao Gospine glasnice
poruka narodima svijeta, zadataka koje moraju izvršiti crkveni poglavari ali i
posljedica izvršavanja ili neizvršavanja Gospinih savjeta.
Gospa u svojim porukama, upoćeno
govoreći, moli usredotočenost na
etičnost življenja u svakodnevnom
ponašanju, privrženost duhovnosti kao temeljnoj odrednici čovjeka i
svakodnevnom prakticiranju takvog svog životnog određenja kako bi ljudi lakše
uočili i izbjegli opasnosti novog pohoda
bezvjere i anti duhovnosti ukazujući na glavnog promicatelja sveukupnosti te
ideologije: komunizam Rusije.Gledajući unazad tijek događaja posljednjih gotovo
stotinjak godina od fatimskih ukazanja i objavljena sjećanja naročito sestre
Lucie, tako se i ostvarilo.
Vratimo se u Fatimsko svetište. Tijekom
dnevnih šetnji, neopterećeni prevelikom užurbanošću zahvaljujući ležernom
dnevnom rasporedu našeg patera Ivana MIškića , imali smo vremena obići mjesto,
prisustvovati misama, razgledati obje crkve i pastoralni centar, pokupovati sitne
neizbježne uspomene i darove, svatko prema svojim afinitetima. Kasno navečer
gotovo svi hodočadnici i ostali dolazili bi na večernju procesiju u Svetište. Prema
Svetištu dolazili smo kroz mali uređen i održavan park-šumarak sa nekoliko
visokih stabala uobičajenih tamošnjih vrsta:hrast crnike i plutnjaka, borovi,
eukaliptus i masline. Iz njihovih krošnji razliježe se vrlo glasan cvrkut ptica
koji na tom dijelu nadglasava žamor mnoštva u Svetištu.
Svetište je od male prvotne
kapelice, izgrađene još 1918., godine naraslo na veliki prostor gdje su
osim novog nadgrađa nad prvotnom kapelicom, na dvije nasuprotne uzvisine
izgrađena crkva Gospe fatimske od sv. Krunice i posve nova crkva Sv.
Trojstva.Večernja procesija koja nam je bila draga završnica svakog dana
boravka u Fatimi, kreće iz kapelice i odvija se u dva vijugava reda između
dviju crkava.
Prostor Svetišta , premda krcat
hodočasnicima utihne, a svi osjećamo blagost i spokoj jer upravo ti osjećaji
izviru iz mnoštva ljudi. Ostavili smo
svakodnevnu poslovnu strku, krvave i okrutne filmove i još krvaviju stvarnost,
nakaradne izmišljotine za neprestanu
agresiju na dušu i um. Nastojimo,
bez obzira na osobnu svjesnu predanost vjeri, biti prijazni, uvažiti
svačiji tuđi razlog dolaska makar ga i ne znali. Osvrćemo se s razumijevanjem a ne prezirom,
naročito na hodočasnike koji dolaze do Svetišta na koljenima uzdajući se i
vjerujući u svojoj tegobi Gospi
fatimskoj.
U procesiju, kroz prostor male
kapelice prvo dolazi osvijetljen križ iza kojeg se formira kolona vjernika sa
upaljenim svijećama, zatim osvijetljen
kip Djevice fatimske načinjen prema opisu sestre Lucije. Kip Djevice
nije velik, stoji na oblačiću, zaogrnuta bijelim plaštem, lagano nagnute glave
koju su 13. svibnja 1946. okrunili
povećom skupocjenom krunom. Kasnije, u krunu je ugrađan metak poslije atentata
na papu Ivana Pavla II. Poznato je da je
karizmatični papa Ivan Pavao II vjerovao kako mu je upravo Gospa fatimska „sačuvala“ život u tom atentatu.
Laganim hodom u procesiji svo to mnoštvo ljudi iz raznih krajeva, različitih jezika i govora nosi svoja
nadanja, zavjete i vjeru i utječe se u svojim strahovima i sa svojim željama
Gospi fatimskoj uz pjevanje nježnog i jednostavnog pozdravnog refrena . Ave,
ave, ave Maria; ave...
|
« Prethodna | Sljedeća » |
---|