Zvonimir Baletić
Razgovarao: Andrija
Tunjić, Vijenac
Kuna nikada nije priznata kao
nacionalna valuta
(...) Zato je Vijenac svoj prostor
ustupio akademiku Zvonimiru Baletiću, uvaženom ekonomistu i novoimenovanom
predsjedniku Vijeća za ekonomska istraživanja HAZU-a, koji je prije desetak i
više godina upozoravao na posljedice službene hrvatske ekonomske politike. Što
je predlagao, a što se prihvatilo i kako iz krize u kojoj se nalazimo govori u
ovom razgovoru (...) Ako želite saznati više o ekonomskoj situaciji u našoj domovini, kao i u svijetu, o uzrocima recesije, kao i mogućnostima izlaza iz nje, isplati vam se pročitati ovaj briljantni, pravi profesorski tekst.
Država mora imati vrlo važnu ulogu u kontroliranju
ekonomskih procesa / Stabilni tečaj odgovara samo uvoznicima / Rohatinski je
dobar za one koji su ga proglasili najboljim / „Pobijedila“ je ekonomska
politika koja je zagovarala politiku nezamjeranja i popuštanja međunarodnim
političkim i financijskim interesima.
Možda će se čitatelj
iznenaditi kada vidi ovaj razgovor o ekonomiji u „književnom listu za
umjetnost, kulturu i znanost“, no iznenađenju nema mjesta jer su umjetnost,
kultura i znanost itekako ovisne o ekonomiji. Ako bolje razmislimo, međusobno
se uvjetuju i nadopunjuju, i ne vjerujem da itko zna granicu gdje se
razdvajaju. Zato je Vijenac svoj prostor ustupio akademiku Zvonimiru Baletiću,
uvaženom ekonomistu i novoimenovanom predsjedniku Vijeća za ekonomska
istraživanja HAZU-a, koji je prije desetak i više godina upozoravao na
posljedice službene hrvatske ekonomske politike. Što je predlagao, a što se
prihvatilo i kako iz krize u kojoj se nalazimo govori u ovom razgovoru.
Slavko Linić sredinom
prošlog tjedna izjavio je „da je država jedna od glavnih uzročnika likvidnosti
i da je zato gospodarstvu oduzela mogućnost dolaska do novca“. Jeli to točno?
Država ima funkciju da
održava likvidnost u gospodarstvu preko svojih monetarnih institucija, ali je
pitanje je li ona i uzrok nelikvidnosti zato što likvidna sredstva previše vuče
u vlastitu potrošnju, zbog čega gospodarstvu manjka novca. S druge strane,
država je obavezna osiguravati likvidnost, ima mehanizme održavanja likvidnosti
i ako ih nedovoljno koristi onda je opet izvor nelikvidnosti. Može se reći da
je država izvor likvidnosti, ona preko novca stvara likvidnost, ali ako novcem
ne upravlja pravilno može isto tako biti i uzročnik nelikvidnosti. Ne znam u
kojem smislu je gospodin Linić mislio da je država uzročnik likvidnosti ili
nelikvidnosti.
Možda je mislio da nema
novaca za kredite?
Možda misli da država ne
koristi svoju poziciju monetarne vlasti te da tako ne stvara dovoljnu količinu
novca čime smanjuje ponudu novca pa je novac skup. Kao što je država općenito
odgovorna za stvaranje likvidnosti isto tako u sadašnjem trenutku ona može biti
i izvor nelikvidnosti jer nedovoljno stvara sredstva koja su potrebna za
normalno funkcioniranje ekonomije, ili vlastitim troškovima vuče previše novca
od stanovništva i privrednih subjekata, tako da ih ostavlja bez nedovoljno
novca za obavljanje transakcija.
To je uzrok i recesije?
Uzrok recesije su i vanjski
faktori, naši odnosi sa svijetom, način na koji je naša ekonomija povezana sa
svjetskom ekonomijom. No sigurno je da je jedan od glavnih elemenata naša
ekonomska politika koja nije omogućila da se Hrvatska na pravilan, poticajan
način veže za međunarodne ekonomske tokove. Kritični faktor je naša visoka
ovisnost o svjetskim tokovima kapitala, čemu je svakako pridonijela i svjetska
financijska kriza, koja nas kao visoko zaduženu zemlju morala pogoditi
Je li se to moglo
spriječiti?
Ne! Jedino da smo dugo
vodili politiku neovisnosti o vanjskom kapitalu i kreditima onda bi sadašnja
situacija bila bolja. Ali bez obzira na to, kriza udara i na naše mogućnosti
izvoza i na cijene uvoznih i izvoznih roba pa, prema tome, ne možemo nikako
odvojiti nacionalnu ekonomiju od globalne, koje smo dio. U međuvremenu u
posljednjih dvadeset do trideset godina, svjetska ekonomija se liberalizirala,
svjetski ekonomski tokovi su slobodni; tokovi roba, kapitala i informacija, čak
i radne snage.
Znači li liberalizirana
ekonomija jačanje ekonomije velikih korporacija, a slabljenje malih država i
njihove moći?
Ne mora to značiti. Velika
država ima veliko gospodarstvo i veliki broj korporacija koje brinu o sebi, a
to ne znači da i u velikoj državi korporacije ne mogu biti slabe i da nemaju
jačeg konkurenta. Isto tako jedna mala država može imati vrlo uspješne
korporacije konkurentne neuspješnim korporacijama velikih zemalja
Kao što ih ima Norveška?
Kao što ih ima Norveška,
Finska Švedska... Globalizacija omogućava svakome tko ima konkuretan proizvod
plasman tog proizvoda u bilo kojoj zemlji svijeta. Druga je stvar kada taj
sustav padne pa se uvedu nova dodatna ograničenja. Mala država je u odnosu na
veliku inferiorna ukoliko njena struktura i njen način povezivanja sa svijetom
nije adekvatan globalnim uvjetima poslovanja.
Što odlikuje recesiju?
Mnogima u nas to nije jasno.
Normalno stanje ekonomije je
rast i sve moderne ekonomije njemu teže. Na to ih „prisiljava“ razvoj, rast
stanovništva, nove tehnologije, porast blagostanja, socijalna stabilnost,
sigurnost...Svaka moderna država ima ekonomski rast kao svoj prioritetni cilj.
Suprotnost tomu je izostanak rasta recesija, stagnacija, dakle pad i
zaostajanje. Do toga dolazi kada se gospodarske aktivnosti naglo zakoče. Usljed
zakočenja dolazi do takozvanog ‘sudden stopa’ ili naglog pada.
U cijelom svijetu?
Svaka je ekonomija na neki
način međunarodno povezana, i ako dođe do pada u jednoj zemlji, naročito u
velikom dijelu svjetskog tržišta, onda to pogađa druge zemlje koje također
moraju smanjivati proizvodnju i prilagođavati se toj situaciji. Sužavanje
ekonomske aktivnosti jedne zemlje utječe na drugu isto kao što rast jedne utječe
na mogući rast druge. Kad je prosperitet u svijetu, onda je svim državama
svijeta lakše. Svaka država nastoji se maksimalno uključi u rast kao što u
slučaju recesije nastoji što više suzbiti negativne efekte recesije.
Rekli ste da i mala država
može biti ekonomski uspješna. Znači li to da smo imali bolju politiku da bismo
bili uspješniji?
Mi smo trebali imati bolju
politiku i bolju strukturu ekonomije koja bi bila sposobna izvoziti na strana
tržišta. To znači koja bi bila sposobna izvozom financirati svoje uvozne
potrebe.
Zašto je nismo imali?
Zato što nismo dovoljno
razvijali one segmente koji bi bili uspješni na svjetskom tržištu, nego smo
stvari okrenuli obrnuto i zapostavili izvoz. Zapostavili smo proizvodnju, a
posebno proizvodnju za izvoz, što je dovelo do nedovoljnih prihoda, deviznih
prihoda, kojima bismo pokrili uvoz roba za proizvodne potrebe ili za vlastite
potrošne aspiracije.
Jesu li i ekonomisti krivi
što nisu politiku na vrijeme upozoravali na te promašaje?!
Ha, čujte. Ekonomska se znanost
u posljednjih trideset godina okrenula ideološkom stavu koji tvrdi da sve treba
liberalizirati, prepustiti tržištu koje će sve riješiti i omogućiti svakoj
zemlji pojedinačno najbrži razvoj. To znači prepusti sve privrednim subjektima,
poduzećima, korporacijama itd. Po liberalnoj doktrini svaka državna regulacija
je štetna.
No to se pokazalo potpuno
pogrešnim.
Da, ali takav je stav vladao
u ekonomskoj znanosti i doktrina neoliberalizma je postala dominantna i u
ekonomskoj teoriji i ekonomskoj praksi, unatoč upozorenja nekih ekonomista kako
je model kapitalističke tržišne privrede u sebi inherentno nestabilan. Nije
dovoljno sve prepustiti tržištu, jer u mnogim stvarima, naročito u pogledu
stabilnosti, država mora imati vrlo važnu ulogu u kontroliranju ekonomskih
procesa ili u njihovoj regulaciji, da ne bi došlo raspada sustava.
Znače li mjere regulacije
koje primjenjuju mnoge države vraćanje planskoj ekonomiji koju je kapitalizam
odbacio kao komunistički relikt?
Ne bi se tako moglo reći, no
činjenica jest da se iznova pribjegava regulaciji. Naime, pokazalo se da su
svjetska tržišta neregulirana, da su nacionalna tržišta nedovoljno regulirana i
da su previše izložena djelovanju spontanih procesa svjetske ekonomije. Sigurno
je da se danas ekonomija vraća problemima regulacije i upravljanja,
usmjeravanja privrednih tokova. U sadašnjoj situaciji svaka se zemlja hitno
pokušava koncentrirati na vlastite probleme i poduzima mjere koje su protivne
liberalizaciji, tako da se pojedini elementi protekcionizma ponovno pojavljuju.
Planska privreda uvijek je bila više orijentirana prema protekcionizmu, to
znači prema zaštiti domaćih sektora ekonomije, jer takva zaštita može biti
korisna, a nekada neophodna
Bi li tako što bilo sada
korisno?
U sadašnjoj situaciji, kada
su problemi zaoštreni i kada prijete socijalni nemiri pojedine države su jako
sklone napuštanju neoliberalne ekonomije i priklanjaju se regulaciji. U kojem
smjeru će se razvijati ta regulacija i kako će se provesti, naročito na
međunarodnom planu, to je danas još teško predvidjeti. Amerika je vjerojatno
bastion koji će se, što je moguće više, zalagati za neoliberalnu ekonomiju,
posebno na međunarodnom planu.
Postoji li u nas ikakva
regulacija, odnosno protekcionizam zaštite domaće ekonomije?
Mi imamo dosta regulacije,
ali ta regulacija ima krive odnose i to nas je dovelo do ove situacije.
Konkretno, radi se među ostalim o tečaju kune. Devizni tečaj kune smo fiksirali
na razini koja ne odgovara stupnju našega razvoja, naše konkurentnosti i naših
uvoznih potreba. To je dovelo do toga da su nam strani proizvodi i strane
usluge u pravilu jeftinije od domaćih.
Jeli se to moglo izbjeći?
Moglo se izbjeći. I to se
vrlo jednostavno moglo na vrijeme korigirati
Kako?
Može se izbjeći tako da se
domaćim proizvođačima osiguraju barem iste pogodnosti koje su osigrane
strancima. To znači realnim tečajem izjednačiti relativne cijene naših
proizvoda i stranih proizvoda.
No naš je proizvod skuplji.
Zašto je skuplji?
Skuplji je zbog troškova.
Ali da promijenimo tečaj onda bi naš proizvođač mogao prodavati ovdje po istim
cijenama bez prejake konkurencije izvana i stranac tada imao manju zaradu. Tada
bi i naš proizvođač mogao lakše prodavati svoje proizvode u inozemstvu.
Zašto se tečaj kune ne
mijenja?
Zato što uvoznicima odlično
ovakav odgovara. Država je našim uvoznicima osigurala jeftinu kupovinu strane
valute po fiksnom tečaju. Oni tako bez obzira kako rasle ili padale cijene u
kunama u Hrvatskoj, mogu povoljno kupovati istu količinu roba kod stranog
dobavljača i ovdje prodavati po cijenama kojima ne može konkurirati domaći
proizvođač.
Znači li to da mi ne trebamo
strahovati od inflacije i devalvacije kune, već samo uvoznici?
To bi moglo biti tako, ali
nije jer to ne odgovara tzv. uvoznom lobiju, koji nerazmjerno ojačao zahvaljujući
pogodnosti fiksnog tečaja kune. Na razlici realne vrijednosti strane devize i
cijene po kojoj je tu devizu kupio u kunama uvoznik lijepo zaradi. Vidjevši te
pogodnosti strani trgovci su i sami došli i zauzeli tržište domaćoj
proizvodnji.
Da se uvede klizajući tečaj
kune, čime se straše naši građani, bismo li nakon nekog vremena imali koristi
iako bismo mogli kupti manje roba?
Ako se netko zadužio u
devizama, onda bi mu taj kredit bio veći ali bi domaći proizvođač dobio više
prostora za proizvodnju i za plasman proizvoda, a mogao bi i izvoziti te nešto
zaraditi. Prema tome, došlo bi do strukturne promjene i izvoznici bi bili na
dobitku. U postojećem sustavu pati sektor izvoza. On ne može poslovati
povoljno, jer kad pretvara zarađeni dohodak u kune gubi i ne može pokriti
troškove poslovanja. Gubi kod pretvaranja deviznoga dohotka u kunski.
Kada Narodna banka prodaje
devizne rezerve drugim bankama znači li to da nas gura u još veću krizu?
Pa strana banka zarađuje.
To je očito, no zanima me
znači li da naša Narodna banka prodajom deviza drugim bankama zapravo
osiromašuje Hrvatsku?
Osiromašuje, jer mi imamo
stvarnu nestašicu deviza. Netko te devize mora zaraditi, a te devize možemo
zaraditi samo izvozom. Ne zaboravite, sada ne možemo pokriti niti polovicu
našega uvoza izvoznim prihodom.
Zašto onda guvernera
Rohatinskoga strani bankarski časopisi, proglašavaju najuspješnijim bankarom?
Pa on i jest dobar za one
koji su ga proglasili najboljim. Našim vjerovnicima postojeći sustav odlično
odgovara, guverner je kooperativan s bankarskom zajednicom i od nje dobiva
kredita na toj osnovi. Na toj osnovi ne zarađuju samo naši uvoznici nego još
više naše banke koje su uglavnom u stranom vlasništvu. Strani trgovci su
osjetili gdje je dobra zarada i forsiraju svoje trgovačke ispostave kako ne bi
morali posredovati preko našega uvoznika, što znači da će i naši trgovci, ako
se tako nastavi biti višak na tržištu koje će potpuno kontrolirai stranci.
Imajte na umu da strane banke, iako imaju status domaćih, svoju bankarsku
politiku vode po uputama izvana.
Znači li to da se Hrvatska
nalazi pred stečajem?
Mi smo na razlici između
uvoza i izvoza godišnje akumulirali dug koji je došao do razine kada plaćanje
kamate i dospjelih anuiteta prelazi gotovo vrijednost cjelokupnog našeg izvoza.
Prema tome, sadašnji sustav ne može funkcionirati bez dodatnih kredita koje
uzimamo od stranaca pod nepovoljnim uvjetima. Onog trenutka kada ne budemo
mogli dug otplaćivati vjerovnici će se naplatiti iz naše imovine, koja postaje
njihov kapital.
Može li postojati država,
ako nije vlasnik kapitala?
Država može biti zadužena,
može funkcionirati i na stranom kapitalu.
Ali onda će nam vlasnik
kapitala, govorim hipotetski, određivati plaće koje će biti dovoljne samo za
puko preživljavanje.
Točno!
Tada će kapital odlučivati i
tko će vladati.
Pa naravno, onaj tko donosi
odluke u gospodarstvu ima vrlo snažan utjecaj na politiku i na socijalne odnose
u društvu. Vlasnik kapitala glavni je poslodavac, bez obzira tko formalno
obavlja posao menedžera.
Čega je Hrvatska još
vlasnik?
Velikoga dijela imovine
nije, jer kad nije mogla servisirati godišnju otplatu duga ona je prodavala
imovinu koju je dobila zakonom o pretvorbi 1990-te godine. Tada je sve što je
bilo društveno postalo državno. Za razliku od drugih država koje su zadužene
naša država je imala velike rezerve imovine na vlastitom raspolaganju. U drugim
zemljama to je privatno vlasništvo i država s time ne može upravljati.
Je li to bilo pogubno za
našu ekonomsku politiku?
Da! Zato je postupila prema
tome vlasništvu kao prema rezervi za osiguranje svojih dugovanja prema svijetu.
Rekli ste već da se politika
mora miješati u ekonomiju, međutim, naša to izgleda loše radi?
Prije devet godina ja sam
napisao i objavio tekst ‘’Pogrešna koncepcija stabilizacije’’, u kojem sam
objasnio kako smo ekonomiju trebali stabilizirati nakon rata u kojem je trebalo
prekinuti hiperinflaciju, koja je bila nepotrebno izazvana, pa smo izgubili
mogućnost zaduživanja. Zbog toga smo pristali na koncepciju na koju su nas
nagovorile međunarodne institucije, a koja je uključivala stabilizacijski
program koji je proizveo upravo neravnoteže koje nas prate sve do danas.
Umjesto tog što je trebalo
uraditi?
Trebalo je pregovarati oko
uvjeta i znati točno kada nam taj novi aranžman više ne treba. Umjesto da smo
ga odbacili mi smo ga produžavali zato što nam je olakšavao zaduživanje i dotok
stranog kapitala koji je išao na štetu domaće proizvodnje i izvoza.
I na osiromašenje države?
Da, i na osiromašenje
države.
Znači li to da Međunarodni
monetarni fond i Svjetska banka zapravo igraju negativnu ulogu u slabo
razvijenim državama?
Svjetska banka je banka
svjetskog kapitala i radi u interesu svjetskih vjerovnika.
To konkretno znači da
osiromašuje siromašne?
Ali mi smo tražili njenu
podršku zato da bismo dobili kredit. Nije nas natjerala da se zadužimo, sa-mo
je odredila uvjete kojima će osigurati svoja potraživanja, potraživanja
svjetskog kapitala.
Zemlje Tigra prije nekoliko
godina bile su u velikoj ekonomskoj krizi ali su odbile MMF i Svjetsku banku,
koji su im nakon izlaska iz krize nudile kredite po uvjetima koje same izaberu.
Međutim, odbile su ih. Zašto?
Zato jer im nisu trebali.
Kako su uspjeli izaći iz
krize bez Svjetske banke?
Strancima više nisu davali
prednosti, nego su prije svega inzistirali na svojoj proizvodnji i svome
izvozu. Tako su zaradili devize kojima su otplatili dugove. Više nisu bili
ovisni.
Više je nego očito da nemamo
ni nacionalnu ni ekonomsku strategiju. Koliko znam vi ste pisali ekonomsku
strategiju i nije prihvaćena. Zašto?
Nisam je pisao, nego sam
pregovarao o pisanju strategije u ime Ekonomskog instituta, kojem sam bio na
čelu. To je bilo prije jedanaest godina, ali se nismo složili oko nekih
polazišta.
Zašto?
Zato što se tražilo da
prihvatim koncepciju koja je bila dogovorena s Međunarodnim monetarnim fondom.
Ja sam mislio, a i danas tako mislim, da je trebalo tu koncepciju napustiti što
prije. Trebalo je iskoristiti postojeće vlastite kapacitete, i ljudske i
tvorničke i prirodne itd., i trebalo se orijentirati na izvoz. Imali smo velike
proizvodne rezerve koje nismo koristili, jer nam je u ratu korištenje rezervi
palo na pedeset posto. Nasuprot mojem stavu da moramo najprije provesti poratnu
obnovu prevladao je stav da se mora ostati, na programu trajne stabilizacije
koja se temelji na ovome što imamo danas-prezaduženost, ekonomsku
nesamostalnost, slabljenje izvoza itd.
Zašto je odbijeno to što ste
predlagali?
Zato jer je ljudima koji su
odlučivali izgledalo lakše i jednostavnije zaduživanje, od čega su neki imali i
koristi. Stalno su tvrdili da takva koncepcija ubrzanog rastane vodi dovoljno
računa o stabilnosti i da neće izbjeći novu inflaciju.
Je li to točno?
Nije! Jer kad se inflacija
jednom prekine, ako je monetarna politika spremna držati stabilnost, ona to
može i bez vanjskog zaduživanja. To se sigurno može. Međutim, oni su smatrali
da Narodna banka, dakle centralna banka, ne smije ići u emisiju novca.
Jesu li bili u pravu?
To vrijedi onda kada postoji
inflacijska situacija, ali kada se s inflacijom prestalo, kada su cijene počele
padati i kada je kapital postao preskup tada se morala promijeniti politika, i
podržati domaća proizvodnja nužnom dodatnom emisijom novca.
Zašto politika ne sluša
ekonomiste?
Grupa ekonomista koja se
zalagala za ovo što sam rekao na neki je način stavljena u stranu i proglašena
katastrofičarskom, a „pobijedili“ su oni koji su zagovarali zaduživanje s
inozemstvom i politiku fiksnog tečaja kune. Opravdavali su to i ulaskom u WTO,
Europsku uniju, NATO itd. Zastupali su politiku nezamjeranja i popuštanja
međunarodnim političkim i financijskim interesima.
Trebamo li uopće ući u
Europu ovakvi kakvi jesmo te koliko od Europe dobivamo, a koliko joj dajemo za
članstvo?
To je sada teško reći, jer
oni prodaju svoje robe, naplaćuju svoje kredite. Njih zanima, i dobili su, naše
tržište proizvoda, kapitala, informacija, oni ga pretežno kontroliraju.
To znači da smo kapitalom
već u Europi samo nas još politički iscrpljuju!?
Točno! Mi smo prije deset
godina već bili integrirani u Europu, samo jednostrano. Europa je nas pokrila
svojom robom, ona prodaje svoje, ali još nismo dobili prava članstva u EU. Od
svega što nam uzimaju zauzvrat nam daju pomoć za našu priladgodbu njihovim
uvjetima.
Je li to mizerija?
Naravno. Ali se ne moramo se
bojati da će nas posve odgurnuti , jer su i njihovi interesi u pitanju.
Zapravo nas hoće još
jeftinije kupiti.
Oni su nas već kupili – naš
je dug njihov kapital! Naši dugovi su njihov kapital, naše tvornice su njihov
kapital, njihova roba je njihov kapital, mi živimo na njihovu kapitalu već
dosta dugo. Zato im ne možemo okrenuti leđa i reći idemo mi sada sami za sebe
rješavati svoje probleme, ali još uvijek možemo sačuvati vlastitu proizvodnju,
koristiti vlastite resurse, zapošljavati svoje stanovništvo. Još možemo
formirati politiku koja prije svega treba biti orijentirana na brži tehnički
razvoj, ali pod vlastitom kontrolom. Problem je postojeće ekonomske politike
što nije uspjela privući ni jedno jedino moderno industrijsko postrojenje u Hrvatsku.
Zato što ne žele da
proizvodimo?
Ne, ne. Oni bi i kod nas
proizvodili, ali mi smo preskupi upravo radi razloga zbog kojih su skupi naši
proizvodi. Svojom ekonomskom politikom smo odbacili njihov proizvodni kapital i
navukli trgovački i zajmovni kapital.
Iz svega što ste rekli
proizilazi da bi se dobra ekonomska strategija trebala temeljiti na proizvodnji
i klizajućem tečaju kune?
Da, na klizajućem tečaju. I
na zaduživanju za razvoj koji bi povećao izvoz, a što bi omogućilo otplatu već
postojećih dugova.
Hoće li nam to dopustiti
vlasnici kapitala u Hrvatskoj?
Ne znam, to je stvar
politike, ali na tom planu možemo dosta učiniti.
Da se devalvira kuna za
deset do petnaest posto – što bi bilo?
Strana roba bila bi skuplja
za toliko, ali bi domaća dobila toliko prostora na domaćem tržištu i mogla bi
se prodavati po istim cijenama kao strana, a to znači da bi dobila tržište. U
ovoj krizi tako devalviraju sve istočne džave od Estonije do Rumunjske i to
negdje čak za dvadeset i pet posto. Devalvacija je uvijek bila suvereno pravo
država, i to jedno od najmoćnijih. No, mi smo se toga odrekli jer smo rekli –
ne, mi nećemo devalvirati!
Znači li to da nam jedini
mogući izlazak iz krize jamči strategija nove proizvodnje?
Da. Moramo osmisliti upravo
strategiju proizvodnje i aktiviranja domaćih izvora te apsolutno racionalno
korištenje stranih izvora. I to ne za zadovoljavanje potrošnje, za putovanja i
ne znam sve ne. Jer ako dođe strani kapital i preuzme upravu po osnovi našega
duga, on će nas ionako srediti i staviti tamo gdje nam je mjesto po
produktivnosti. Neće nam davati dodatne kredite, nego će jednostavno reći –
dobit ćete onoliko koliko zaradite i toliko ćete moći potrošiti.
Sumnjam da bi tako što
prihvatila ijedna postojeća hrvatska politika. I vladajuća i oporbena.
U tome i jest problem. U
petnaest godina stav se uopće nije promijenio. Neki moji kolege i ja već 1994.
intervenirali kada smo vidjeli da je program stabilizacije proveden tako da je
izazvao nestašicu novca, da vodi visokoj nelikvidnosti, padu cijena, visokom
tečaju kune, odnosno rastu vrijednosti kune u odnosu na početni tečaj koji je
bio odredio stabilizacijski program. Upozoravali smo Vladu, pisali pisma i
nudili rješenja, ali se sve odbijalo. Ništa se nije promijenilo ni kad je došla
socijal-demokratska koalicija. Jedna grupa ekonomista tražila je i bila
primljena od predsjednika Mesića koji nas je saslušao, ali Vlada je ignorirala,
poručivši da s nama ne želi razgovarati. Bilo je to 2000-te, skoro će biti
devet godina da smo na to upozoravali.
Znači li to da ni Ljubo
Jurčić, koji se nameće kao spasitelj, ne može zapravo ništa napraviti?
Ne znam detalje njegova
programa, ali vjerojatno ne može. Posljednjih godina riječ ‘devalvacija’ bila
je izbačena iz rječnika. Ona je i danas faktički nepoželjna. Moglo se govoriti
o nekakvom klizanju ali o devalvaciji nikako. I to u situaciji kada su sve
zemlje, posebno one zemlje koje su pristupale Europskoj Uniji, izvršile
devalvaciju. Švedska je od 1992-e do pred nekoliko godina svoju valutu
devalvirala za oko trideset i pet, četrdeset posto i time dobila novi
industrijski zalet. Nije išla na financijski sektor koliko Engleska ili neke
druge zemlje, ali je svoju industriju spasila. Nije htjela ući niti u euro
zonu, kao nii Engleska, jer svaka od tih zemalja smatra da je njihova velika
prednost to što mogu slobodno donositi odluke o svojoj monetarnoj politici,
koje danas mogu biti ovakve, a sutra onakve.
Znači li to zapravo da
perspektiva Europske Unije i nije osobito dobra?
To će se vidjeti.
Ako se sve države budu
držale svojih interesa i ako ne jenja liberalni model ekonomije što će onda
biti?
Tada trebamo sukladno tome
uzeti u vlastite ruke onoliko koliko će nam ostati i što prije otplatiti
dugove, jer su dugovi ono što nas pritišće i koči. No, ne smijemo zaboraviti da
su sve naše Vlade na neki način kumovale održavanju toga, jer su zarađivale
preko PDV-a. Uvele su visoku stopu PDV-a, pa je prema tome svako zaduživanje
vani išlo ili direktno za otplatu državnih dugova ili je preko PDV-a punilo
državni proračun.
To znači da proračun nije
realan.
Nije, jer se punio u velikoj
mjeri iz uvoza strane robe. Na taj način sranci su uzimala jedan dio razlike u
proračunu.
Obzirom na takvu politiku i
mogući bankrot države može li se dogoditi da država građanima oduzme uštede na
bankama?!
To ne vjerujem, ali mogu se
ograničiti. Svaka država može ograničiti korištenje stranih sredstava plaćanja
na svome teritoriju. Mi imamo dualni monetarni sustav – jedno je kuna a drugo
su devize, kojima se može ne samo slobodno plaćati uvoz, nego ugovarati i
obavljati sve poslove. Ukidanje devizne klauzule po ugovorima prva je stvar
koju bi Hrvatska morala uraditi.
Mislite na kredite?
Da. Barem za budućnost.
To bi automatski značilo i
povećanje kamatnih stopa?
Sada to ne bi moralo
značiti. To ovisi od toga kakvu bi politika emisije novca slijedila.
Koliko se zna, emisija se
sprječava.
Zato imamo malu novčanu masu
ili čak manju nego što su nam devizne rezerve. Mi ne koristimo funkciju Narodne
banke za osiguravanje likvidnosti preko adekvatne ponude novca, nego stalno
upućujemo svoje građane, državu, poduzeća itd. da se zadužuju kod stranih
banaka.
Nisam siguran da razumijem
razloge toga.
Time kuna, kao nacionalna
valuta, nije nikada priznata do kraja kao nacionalna valuta koja ima monopol i
gdje Narodna banka onda može po svojoj odluci, koja prije svega uvažava naše
interese, odrediti količinu novca i devizni tečaj.
Što će biti s osiguravajućim
društvima i reosigurateljima i ulagačima u njih? Hoće li propasti kao i
investicijski fondovi?
Oni ne moraju propasti jer
izvlače novac. Oni taj novac pretvaraju slobodno u devize.
A ako su propale banke u
koje su ulagali, poput američkih?
To je druga stvar! Navodno
postoji neki sporazum, ugovor, da sredstva koja su prikupljena ovdje tu moraju
i ostati unutar te banke.
Država jamči protuvrijednost
deviza do sto tisuća kuna
Država jamči štedne uloge
građana, ali, koliko znam, unutar Erste banke primjerice, ili Raiffeisen banke,
ili Zagrebačke i Privredne banke, koje su sve u sustavu stranih banaka, ne znam
kako je riješeno. Ne vjerujem da bi ovdašnje banke, podružnice matičnih stranih
banaka, mogle odbiti nalog centrale.
Za kraj, na koji se rok
obično donosi stabilizacijski program?
Do godinu dana – to je
maksimum. Ne može stabilizacija stalno trajati kao u nas.
Tim programom Borislav
Škegro hvali se kao nečim fanstatičnim.
Čak se nedavno žalio što
nismo proslavili petnaestogodišnjicu stabilizacijskog programa.
|