Ili GMO ili glad!? |
Administrator | |
Kršćanska inicijativa »Pro scientia« Glas koncila
Promocija genetski modificiranih proizvoda
Ili GMO ili glad!?
Promocija genetski modificiranih proizvoda popraćena je euforijom,
znanstvenim trijumfalizmom i mitologijom. Jedan od učestalih mitova, koji se
koristi u svrhu uvjeravanja javnosti da bez otpora prihvati izume
GM-tehnologije, jest onaj kojim se obećava efikasna prehrana gladnih i
siromašnih. Konačno rješenje gladi koje se svijetu nudi u obliku metode
rekombinantne DNK nalikuje na mantru koju redovito koriste glasnogovornici
agrobiotehnoloških kompanija, ali i mnogi znanstvenici koji su svoju karijeru
potrošili na »razbijanje genetskog zida«.
»Zlatna riža«
»Zlatna riža« je najpoznatiji pokušaj da se uporabom biotehnoloških
patenata pomogne siromašnima, posebice djeci kojoj zbog hipovitaminoze A
prijeti poremećaj vida i sljepoća. No, genetski modificirana »zlatna riža« još
nigdje nije zasijana, a već je izazvala podjele i znanstvene sukobe. Dok su
zagovornici GM-tehnologije, na čelu s Ingom Potrykusom, »ocem zlatne riže«,
uvjereni da je riža obogaćena beta-karotenom spasonosno sredstvo za milijune
djece, skeptici smatraju da se radi samo o »krokodilskim suzama«, odnosno o
emocionalnoj ucjeni biotehnoloških kompanija koje koriste tuđu nesreću za
promociju vlastitih proizvoda. Konačno, skeptici, s dobrim razlogom, smatraju
da je ideja »zlatne riže« loše dizajnirani i tehnički neizvediv projekt.
Problem nedostatka vitamina A kod djece mnogo je lakše, jednostavnije i
jeftinije riješiti raznolikom prehranom (slatki krumpir, lisnato zeleno povrće,
voće), nego upitnim projektom »zlatne riže« koji je skup (istraživanja su
potrošila stotine milijuna dolara) i opterećen složenim vlasničkim odnosima (70-ak
patenata vezano je uz taj izum). »Zlatna riža« zaista nalikuje na podvalu,
odnosno »trojanskog konja« kojim se želi osvojiti tržište i pridobiti naklonost
javnosti koja pruža otpor prema biotehnološkim proizvodima. Humanitarni
karakter »zlatne riže« trebao bi »omekšati srca« budućih potrošača.
Žedni na izvoru
»Ili GMO ili glad« nametnuta je alternativa kojom se stvara dojam da
ljudi u svijetu gladuju jer »protivnici napretka« ne žele GM-proizvode u
poljoprivredi. Međutim, ljudi nisu gladni jer nema »zlatne riže«, već stoga što
nemaju novaca za hranu. Glad u svijetu je politički problem, a ne znanstveni
ili tehnološki. Stoga i David King, znanstveni savjetnik Britanske vlade,
prepoznaje (usprkos njegovu odobravanju GM-tehnologije) da se »glad u svijetu
ne može rješavati znanstvenim, već političkim metodama«. Mnoge su zemlje u
dužničkom ropstvu pa proizvode hranu za izvoz kako bi otplatile kamate, a ne da
bi nahranile vlastito stanovništvo. U Argentini, svjetskoj žitnici, svakoga
dana umire pedesetero djece od gladi. Usprkos tomu što je ta zemlja, nakon
Sjedinjenih Država, najveći proizvođač i izvoznik GM-usjeva (11 milijuna
hektara genetski modificirane soje!). U Indiji se izvoz hrane već godinama (od
1991. godine) povećava po stopi od 10 posto godišnje. Tako je g. 1994. izvoz
hrane iznosio 630 milijuna dolara, a samo tri godine kasnije više od 1.600
milijuna dolara. Usprkos »zelenoj revoluciji« i »blagodatima« GM-tehnologija,
oko 320 milijuna Indijaca svakodnevno gladuje.
»Mogu li GM-usjevi pomoći u prehrani svjetskog stanovništva?« - to je
nametnuto pitanje koje marketinški odgovara agrobiotehnološkoj industriji. Tim
se pitanjem zamagljuje stvarna opasnost globalnog monopola nad sjemenom i
hranom. Četiri kompanije (Monsanto, Syngenta, Bayer i Aventis) kontroliraju
istraživanje i razvoj GM-usjeva, posjeduju više od 80 posto svih patenata
kojima diktiraju uvjete proizvodnje i prometa hranom. Te su kompanije odgovorne
prema zahtjevima i očekivanjima svojih dioničara, kojima siromašno stanovništvo
nije privlačno tržište. Vrlo je vjerojatno da bi globalna implementacija
GM-usjeva povećala broj siromašnih i gladnih.
»Oči imaju, a ne vide« |
« Prethodna | Sljedeća » |
---|