O našim stereotipima i predrasudama - M. Jajčinović i N. Raspudić |
Administrator | ||
...Uvijek me
rastuže ovakvi tekstovi. I pitam se kako je to moguće da ti „stereotipi i
predrasude“ nailaze na plodno tlo u
hrvatskom nacionalnom biću u toj mjeri da se kao sredstva uspješno koriste čak
i u izbornim natjecanjima za najviše društvene pozicije. Kako lako zaboravljamo! Je li to
naše prokletstvo? Kako je to s drugim narodima?
Židovima, npr., Nijemcima, Francuzima, Englezima, Amerikancima? Ne
vjerujem da je to moguće ni u tragovima... Pročitajte kako razmišlja Milan
Jajčinović o mogućim posljedicama promjene zakona o dvojnom prebivalištu i
intervju s dr. Ninom Raspudić na slične
teme. ur.
Odumiranje
na
rate donijet će Hrvatima i dvojno prebivalište
Milan Jajčinović,
Večernji list
Hrvati
Bosne i Hercegovine u Hrvatskoj su već dosta dugo samo usputna izborna
tema,
tek kao posebna "sedma izborna jedinica". Tako je bilo i za
posljednjih parlamentarnih i predsjedničkih izbora. A ukine li ustavni
meštar
Vladimir Šeks dvojno prebivalište, bosanskohercegovački Hrvati neće
biti ni
hrvatska izborna uzgredica. Njegovim ukidanjem nestala bi valjda i
"ustavna briga za Hrvate u BiH". Kako se smanjuje broj Hrvata u BiH,
kao da se smanjuje i hrvatska briga za njih.
Prema
popisu iz 1991. godine, u Bosni i Hercegovini bilo ih je 755 tisuća, a
optimisti
njihov broj navlače na 500 tisuća. Čak i optimisti najavljuju njihovo
smanjenje do pesimističnih brojki. Realisti niječu njihov egzodus, ali
predviđaju njihovo daljnje smanjivanje. Pred dilemom hrvatsko ili
bosanskohercegovačko
prebivalište, uvjerenje je da će se mnogi odlučiti za hrvatsko. A to bi
onda
Hrvate BiH u nekoj skoroj konačnici svelo na nacionalnu manjinu.
Ako
je izvoz-uvoz između Hrvatske i Bosne i Hercegovine prošle godine bio 12
milijardi kuna, a hrvatski je izvoz bio dvostruko veći od uvoza, onda bi
hrvatskim ustavnim promjenama frustrirani bosanskohercegovački Hrvati
mogli
ubuduće i ne preferirati hrvatsku robu, pa bi Hrvatska glede Ustava,
zbog
političke odluke, mogla imati i velike gospodarske štete.
Iako
se državljanstvo ne ukida, i ukidanje dvojnog prebivališta moglo bi
imati ne
samo gospodarske i demografske nego i dugotrajne općenacionalne štete.
Ako u
BiH ostanu samo oni koji nemaju kamo, onda je budućnost Hrvata u
susjednoj državi
višestruko upitna, onda vjerojatno slijedi "odumiranje na rate".
Smanji li se biološki potencijal, mogao bi se početi smanjivati i
intelektualni.
Antun
Branko Šimić i Ivo Andrić nisu intelektualnim veličinama narasli
stihijski.
Iza njih su generacije bosanskohercegovačkog "narodnog genija" čije
su zasade i oni preuzeli. To generacijsko duhovno zaleđe odredilo je i
mnoge
druge rođene u-BiH. Smanji li se i stanji to zaleđe, u Bosni i
Hercegovini
vjerojatno će se stubokom smanjiti i broj pojedinaca - kao što su danas
Ivan
Lovrenović, Josip Pejaković, Mile Stojić, Josip Mlakić... - koji nešto
znače u
javnom životu i kulturi Bosne i Hercegovine. Nestajanjem hrvatske
demografske
podloge u BiH dugoročno bi mogla trpjeti i Hrvatska.
Jer,
ma koliko se to previđalo i zanemarivalo, Bosna i Hercegovina nije
Hrvatskoj
bila samo biološki nego i intelektualni rezervoar. Nisu to samo
rukometaši,
Mirko Alilović i Denis Buntić. Niti su samo bili osvajači zlatne
olimpijske
medalje u Atlanti: Zlatko Saračević, Božidar Jović i Irfan Smajlagić. Ni
svjetski poznati "bijeli mušketiri" - Ivan Ljubičić i Marin Čilić. U
onoj slavnoj Ćirinoj "repki" uz samog Ćiru Bosanci, odnosno
Hercegovci, bili su i Mario Stanić i Krunoslav Jurčić. Kasnije pak,
braća
Kovač, Mladen Petrić, Vedran Ćorluka...
U
Hrvatsku iz BiH nisu dolazili, u njoj igrali i za nju nastupali samo
vrhunski
sportaši.
Bosanci
i Hercegovci u Hrvatskoj češće slove kao stereotip nego kao višeslojna
činjenica. Kada netko učini nešto loše, onda ga se mahom stigmatizira
kao klišejiziranog
"Bosanca" ili "Hercegovca". Ali kada netko od njih u
nečemu važnom postigne uspjeh, onda
namah
i neovisno o nazočnim predrasudama postaje "naš"!
Iz
BiH su potekli Virgilije Nevjestić, Esad Ćimić, KrunoValentić, Semka
Sokolović-Bertok,
Feđa Šehović, Ljubica Jović, Fadil Hadžić, Ivica Šiško, Krunoslav Šarić,
Zrinko
Tutić, Tarik Filipović, Sandra Bagarić, Enes Kišević, Ivica Propadalo,
Jure
Zovko, Nino Raspudić, Dragan Despot, Matko Raguž, Julijana Matanović,
Ivo
Gregurević, Miljenko Jergović...
Naši
uzgajivači stereotipa i predrasuda počesto i ne znaju da su u BiH
rođeni i
nobelovac Vladimir Prelog, književni prevoditelj i poliglot Josip Tabak,
novinski esejist i književnikVeselko Tenžera, pjesnik "svjetla
samoće" Nikola Šop, operna diva Ljiljana Molnar-Talajić... (gdje su tu enciklopedist Tomislav Ladan, oskarovac Dušan
Vukotić?- ur.)
Iz Bosne i Hercegovine
u Hrvatsku je vazda
stizala i " intelektualna sol", ljudi koji su ostavili svijetao i
trajan trag u hrvatskom društvu.
Ukine
li Hrvatska dvojno prebivalište - bilo zbog traženja EU, hapsa Branimira
Glavaša
i dr. Ognjena Šimića ili nečeg trećeg - to bi moglo imati i trajne, a
možda i
presudne posljedice za sudbinu Hrvata u BiH te nemjerljive štete i za
samu
Hrvatsku.
* * *
Komentar
urednika
Uvijek me rastuže ovakvi
tekstovi. I pitam se kako je to moguće da ti „stereotipi i predrasude“
nailaze
na plodno tlo u hrvatskom nacionalnom
biću u toj mjeri da se kao sredstva uspješno koriste čak i
u izbornim natjecanjima za najviše
društvene pozicije. Kako lako zaboravljamo! Je li
to
naše prokletstvo? Kako je to s drugim narodima?
Židovima, npr., Nijemcima, Francuzima, Englezima, Amerikancima?
Ne
vjerujem da je to moguće ni u tragovima.
U iseljenoj Hrvatskoj, koja
je jednako brojna kao i domicilna, kažu, nema takvih podjela. Tamo su
svi ono
što i jesu – braća. Oni koji znaju, znaju odkud postojeće granice koje
su
surovo zasijekle u ono što je bilo živo nacionalno tkivo Hrvata i odkud
povjesne migracije. Provale osvajača, vjekovi
osmanlijskog porobljavanja, zatiranja i protjerivanja, danas
govorimo o
genocidu, pa desetljeća ekonomskog i
svakog drugog zapostavljanja i diskriminiranja u vrijeme obje
Jugoslavije,
dovelo je do stanja kakvo je danas.
Upitajmo se, kako bi se
stvari razvijale tijekom posljednje
provale barbara da nije bilo pomoći
iseljene Hrvatske i brojnih znanih i
najčešće neznanih mladića,
poniklih na prostoru Hercegovine i Bosne, koji su svoje mladse živote
stavili
na Oltar Domovine.
O tim i sličnim pitanjima u intervju kojega je dao za Glas Koncila, razmišlja
mladi intelektualac kojega treba čuti. A.B.
* *
*
Dr.
Nino
Raspudić, Intervju
Tomislav Vuković,
Glas Koncila, 7.6.2009.
...Sada
kada je predizborna napetost nestala, neizvjesnost utihnula a »usijane
političke glave« se ohladile, hrvatska bi se javnost za dobrobit i
budućnost
domovine, naroda i svih građana morala zapitati: Otkuda ponovno
predizborne
poruke svojevrsnog urbanog rasizma, zemljopisno usmjerene mržnje prema
onima
koji su podrijetlom iz drugoga kraja, šovinističkog lokalpatriotizma i
slično?
Zar su danas u Hrvatskoj potpuno normalne i prihvatljive poruke o
doseljenicima
istoga roda kao dežurnim krivcima za sva zla, o potrebi »čišćenja« nekih
gradskih sredina, ne od smeća nego od doseljenih »uljeza«, o
sunarodnjacima u
drugim državama koji nas samo iskorištavaju i odlučuju o našoj
budućnosti, o
nužnosti vladanja isključivo »autohtonih« u lokalnim sredinama, o
primitivcima,
mafijašima, muljatorima, »rođacima«, neradnicima koji »zagađuju« našu
uljudbenu, finu, gospodsku sredinu? Kako je moguće da u današnjoj
Hrvatskoj
koja se toliko ponosi i ističe svoje europske, demokratske i kršćanske
temelje,
nitko ne reagira na te, najblaže rečeno, potpuno neprihvatljive poruke?
Na
ta smo i slična pitanja pokušali dobiti odgovore od dr. Nine Raspudića,
profesora na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. On je rođen u Mostaru
1975. gdje
je završio samo osnovnu školu i prva dva razreda gimnazije. Nakon
izbijanja
rata, treći razred gimnazije završio je u Makarskoj, a četvrti i peti u
godinu
dana u Trevisu u Italiji. Na Filozofskom fakultetu u Zagrebu diplomirao
je
1999. filozofiju, te talijanski jezik i književnost, gdje od 2000. na
tom
fakultetu radi kao znanstveni novak/asistent. Magistrirao je iz
književnosti
2003. godine, a 2008. doktorirao radnjom o temi prikaza Hrvata u
talijanskoj
književnosti.
Dr. Raspudiću, kako
tumačite potrebu pojedinih političara i
političkih stranaka u RH da u predizbornoj kampanji nastoje skupiti
političku
naklonost dijela biračkog tijela, ponižavajući i ismijavajući dijelove
hrvatskog naroda?
Riječ je o
najprimitivnijem i rekao bih
nejnečovječnijem obliku političke propagande u kojem se biračima,
umjesto
konkretnog programa, nudi kolektivni krivac za sve njihove nedaće,
potiče se
mržnja i raskol. Najpoznatiji primjer takve političke propagande je
antihercegovačka
kampanja kojoj svjedočimo prije svakih izbora. U moralnom smislu radi se
o
velikom grijehu.
Takva
propaganda u ljudima potiče najniže strasti, jer svi znamo kako je lako
zapasti
u zabludu i osuđivati i mrziti druge. S druge strane, teško se vrijeđa i
unesrećuje pripadnike žigosane grupe koji ni krivi ni dužni ispaštaju
zbog
toga. Zanima me je li se itko od tih ljudi koji u medijima šire
antihercegovačku mržnju zapitao kako se osjeća npr. neko dijete u
zagrebačkoj
Dubravi čiji su roditelji doselili iz Hercegovine i utkali svoj život u
Zagreb
skromno živeći i pošteno radeći otkako znaju za sebe, kada pročita u
novinama
da su svi Hercegovci kriminalci koji su eto pokrali Hrvatsku pa sada
uživaju u
mercedesima i golemim vilama... O roditeljima mladića koji su kao
dragovoljci
iz Hercegovine otišli braniti Hrvatsku i ostavili život za istu zemlju u
kojoj
se danas blati njihov zavičaj, da i ne govorimo. Ali izgleda da su nekim
ljudima sitni dnevnopolitički poeni važniji od duša i sudbina ljudi s
kojima se
tako olako poigravaju.
U tom nečasnom poslu
neki mediji u Hrvatskoj, nažalost, imaju
zapaženu ulogu, što ste vrlo dojmljivo opisali u jednome prijašnjem
intervjuu
na primjeru antisemitizma. Bilo bi dobro da ga ponovite hrvatskoj
javnosti.
Slažem
se s tom ocjenom o pojedinim hrvatskim medijima. Kada ih čitam osjećam
se poput
junaka sljedeće »priče«: Jedan se mladi Židov u Berlinu sredinom
tridesetih
godina prošloga stoljeća gotovo šokirao kada je ugledao svoga djeda kako
s
užitkom i zanimanjem čita nacistički tisak. Da podsjetim, bilo je to
doba kada
su antisemitska promidžba i medijska priprema za kasnije progone
dobivale
zamaha. Na unukov upit zašto pored tolikih židovskih novina čita
antisemitske
napise, mudri je starac odgovorio: »Kad čitam naše novine uhvati me tuga
i jad.
Pišu o tome kako smo jadni, prokleti, bez doma i domovine, progonjeni,
svi nas
mrze i rade nam o glavi. A u ovim nacističkim novinama piše kako smo svi
bogati
i moćni krvopije, kako držimo banke, financije, politiku, kulturu,
znanost, da svime
vladamo i sve kontroliramo - pa mi dođe milo... Pa zašto bih onda čitao
naš
tisak?«
Nešto
slično kao stari Židov, i ja uživam prateći one hrvatske medije u
Republici
Hrvatskoj koji šire protuhercegovačke mitske teze. Naime, kada pomislim
da ni
jedna osoba hercegovačkog podrijetla nikada nije bila ni predsjednik
Republike,
ni predsjednik Vlade ni predsjednik Sabora Republike Hrvatske, niti je
ikada
Hercegovac bio na čelu jedne od dvije najjače političke stranke u RH,
hrvatski
mi mediji povremeno, a posebice prije izbora na svim razinama, za
predsjednika
RH, Sabora ili lokalnih čelnika, poručuju da su Hercegovci devedesetih
bili
apsolutni vladari Hrvatske, te da su tu moć zadržali sve do danas, pa mi
bude
lakše. Pa kako se onda ja Hercegovac ne bih radovao poput starog Židova
iz
navedene priče?
Jedno, možda, oštro
pitanje: Riječ je
o zlonamjernicima, primitivcima ili...?
Postoji
svakako grupa zlonamjernika, tj. ljudi koji se nadovezuju ne neke već
viđene
politike. Za njima se povode neki neupućeni koji su olako povjerovali u
te
utješne mitove da su eto za sve krivi drugi. Srećom, takvih je malo, što
su
uvijek pokazali i rezultati izbora. Oni koji su vodili takve kampanje u
pravilu
su gubili. Narod izgleda ipak nije tako naivan kako oni misle.
Kako to da ni jedna
državna ustanova ili nevladina udruga za
zaštitu ljudskih prava uglavnom ne reagiraju na takvo eklatantno širenje
mržnje
prema različitima i drugima, bez obzira što je riječ o pripadnicima
vlastitoga
naroda?
Nažalost
to je tako. Nitko od naših dežurnih boraca za ljudska prava nije našao
primjerenim reagirati na te šovinističke, na trenutke i rasističke
napade. Da
se bilo kojem čovjeku druge nacije ili rase pisalo ono što se iznosilo o
Hercegovcima, vjerujte da bi bilo novinara koji bi u svakom demokratskom
društvu završili u zatvoru. Utužive su sintagme o Hercegovcima kao
»rasno
inferiornoj srpskoj i turskoj kopiladi«, kako ih je u svojoj posljednjoj
knjizi
nazivao pokojni »etičar« Milan Kangrga, ili teze o kockastim glavama,
kakvima
svoje čitatelje zabavlja Denis Kuljiš. Ako to nije fašizam, ja ne znam
što
jest. Time što nisu reagirali na takve povrede ljudskih prava i
dostojanstva i
širenje mržnje na kolektivnoj osnovi, naše su udruge za zaštitu ljudskih
prava
uvelike izgubile kredibilitet.
Spuštajući se na
konkretnije područje: Kako to da mnogima danas
u Hrvatskoj smetaju npr. gange, koje obogaćuju ne samo hrvatsku glazbenu
kulturu nego su ugrađene u identitet hrvatskoga naroda (promatrajući ga u
njegovoj cjelovitosti), a šute na tzv. »narodnjake« s njihovom jadnom i
tuđinskom jezično-sadržajno-glazbenom razinom, koji su potpuno strani i
baštini
i mentalitetu hrvatskoga naroda?
Što
se tiče glazbe, smatram da država kroz nastavu glazbenog odgoja unutar
sustava
školstva građane treba upoznati s onim što se smatra kvalitetnom i
vrijednom
glazbom. Nakon toga sve je pitanje ukusa i svatko je slobodan slušati
ono što
hoće, dok time ne ugrožava sluh drugih, znači ne preglasno! U vezi s
postavljenim pitanjem vrlo mi je zanimljiva jedna pojava. Neki naši
»urbani«
mudrijaši iznimno cijene ono što se danas naziva world music. Uživaju u
etno-glazbi drugih kontinenata i naroda, dok se istodobno srame vlastite
narodne tradicije, pa tako i gange. To je opet stvar krize identiteta i
želje
da se bude nešto što se nije.
Svojedobno ste bili i
prilično kritički i prema svojim
Hercegovcima, izjavivši kako im je potrebna reevangelizacija. U kojem
ste
kontekstu to izrekli jer reevangelizacija je jednako tako potrebna i
svim
drugim dijelovima hrvatskoga naroda?
Kao
što su komunisti govorili o potrebi permanentne revolucije, kao se ne bi
ukočila u birokratsku okoštalu strukturu, mišljenja sam da je svakom
čovjeku
koji se smatra kršćaninom potrebna »permanentna evangelizacija«...
Kritizirao
sam jednu paradoksalnu pojavu da se neki moji zemljaci busaju u prsa i
hvale
kako su veliki kršćani. To je kao da se netko hvali time koliko je
skroman.
Mislim da je još dosta divljeg, poganskog u svima nama i da nam više od
hvalisanja treba skrušenosti i rada na sebi.
Kao što je već i
spomenuto: Zašto su već dulje vrijeme baš
Hercegovci meta kvazislobodoumnih, naprednih, proeuropskih, liberalnih i
sličnih javnih djelatnika u Hrvatskoj?
Priča
vuče podrijetlo još iz razdoblja komunizma. Profesor Ivica Lučić, jedan
od
najboljih poznavatelja suvremene političke povijesti Hercegovine,
pedantno je
istražio podrijetlo tih mitova i zanimljivo je da ih je našao već kod
Jure
Bilića i drugih komunističkih čelnika koji su već g. 1971. pisali kako
unutar
hrvatskoga studentskog pokreta postoji tzv. »hercegovački zid« kao
njegov
najekstremniji dio. Jure Bilić, slično kao Denis Kuljiš danas, piše kako
ih je
prepoznavao po kockastim glavama. Zapadna Hercegovina je spletom
povijesnih
okolnosti jedno vrijeme bila paradigma hrvatstva i otpora bivšoj državi i
onom
društvenom sustavu. Država je u Hercegovinu uvijek slala puno više
finanaca i
žandara nego učitelja i graditelja, pa je logično da se formirao oporben
mentalitet prema svakoj državi, tako i prema onoj bivšoj. Hercegovci su
dali
velik doprinos u njenom rušenju, i to je vjerojatno bio njihov iskonski
»grijeh« koju im podmladak jugoslavenske elite ni do danas nije
oprostio.
Tko zapravo ima
najviše »koristi« govoriti o Hercegovcima kao
»ruralnim katoličkim desničarima« - slici koja se uporno nameće u
medijima u
Hrvatskoj, premda po sebi nema ništa lošega u tome: biti iz seoske
sredine,
katolik i desničar?
Zanimljivo
da o ruraliziranju gradova najviše govore nastavljači ideologije i
partije koja
je uništila staru građansku klasu. Mržnja prema selu i seljaku, kao
»kulaku«
materijalno neovisnom od države, istog je podrijetla. Komunizam je selo
sustavno iskorištavao i uništavao, jer mu je trebala ubrzana
industrijalizacija, budući da takvo društvo ne može opstati ako većina
stanovništva nije ovisna o državi. Kulturalni izraz takve politike bilo
je
nametanje slike sela i seljaštva kao nečega zaostalog, čega se treba
sramiti.
Ta je politika najprije uništila staru građansku klasu, a potom i selo.
Posljedice takve nerazumne gospodarske i kulturne politike osjećamo i
danas.
Jedan naš filozof duhovito je primijetio kako je etnonacionalizam zadnji
stadij
razvoja socijalizma...
Što
se tiče druge teze, činjenica je da danas svjedočimo i porastu
agresivnog,
netolerantnog laicizma, koji bi vjeru promatrao samo kao neki
life-style, kao
nešto što se može izolirati i zatvoriti u privatnu sferu, pri čemu bi
zabranio
vjernicima i da politički zastupaju svoje vrijednosti i da ih
artikuliraju.
Mislim da se radi o stavu koji je jednako štetan poput onoga koji vjeru
koristi
u nacionalističke svrhe.
Glede
promatranja desnice kao nečega apriori negativnog, problem je opet u
nasljeđu
tradicije komunističkog gledišta - sve što je desnije od krajnje ljevice
etiketira se kao fašizam i sl. A nominalno lijeva vlast radila je
nedavno pune
četiri godine desničarski posao kresanja radničkih prava za volju
stranog
kapitala.
Slažete li se s
tvrdnjom da je u biti riječ o izopačenom
poimanju hrvatskog etnosa, tj. narodnosnog identiteta, koji sebično i
uskogrudno ne priznaje veliko bogatstvo jezičnih, običajnih, krajevnih,
folklornih i svih drugih posebnosti?
Hrvatski
su krajevi živjeli u različitim povijesnim okolnostima i kontekstima.
Hrvatstvo
nije nešto uniformno, živjelo se i živi na različite načine i nijedan
kraj nije
njegov ekskluzivni posjednik i interpretator. Na različit se način
živjelo u
Istri, u Zagorju i u Hercegovini. Ali upravo je u tome i njegova
vitalnost.
Izbori su prošli pa
Vas smijem pitati: Koji je Vaš savjet
hrvatskim rodoljubima i biračima na sljedećim izborima u Hrvatskoj, BiH,
i
inozemstvu: Kako se odnositi prema svima onima koji u javnim nastupima
svjesno
ruše hrvatsko zajedništvo, bilo da je riječ o predsjedniku države,
saborskome
zastupniku, čelniku političke stranke, profesoru, kolumnistu ili nekome
drugome?
Ne
moramo svi misliti isto. Jako je dobro da nakon više desetljeća
jednoumlja
imamo pluralizam, mogućnost različitosti mišljenja te da se unutar
nacije vode
i političke borbe i sporovi, naravno unutar demokratskih pravila igre.
No ono
što prelazi granicu ljudskog dostojanstva i što ne obogaćuje zajednicu
već je
perfidno rastače, to je zlo. Rezultati izbora najbolje su pokazali da se
takvo
sijanje mržnje ne isplati. SDP-u se to obilo o glavu na zadnjim
izborima.
Cijelu su kampanju organizirali oko pitanja glasovanja dijaspore, a radi
se o
svega 3% zastupnika Hrvatskog sabora, koji nakraju nisu utjecali na to
tko će
biti na vlasti. Mislim da su upravo zbog takve kampanje izgubili izbore.
Nisu
vodili računa o tome da su stotine tisuća građana Hrvatske podrijetlom
iz BiH.
Mnoge od tih ljudi, koji bi možda glasovali za njih, odbili su tom
prljavom
kampanjom protiv njihova starog zavičaja. Siguran sam da bi ozbiljno
istraživanje pokazalo da su takvi glasači deset puta brojniji od onih
koje su
privukli svojom šovinističkom antihercegovačkom predizbornom kampanjom.
Nadam
se da su izvukli neke pouke iz toga i da se na sljedećim izborima više
neće
služiti takvim stvarima.
Predlažem da nakon
tih poprilično sumornih i teških pitanja
završimo intervju ipak u laganijim tonovima.
Slažem
se. Pa, eto, mislim da je danas, više nego ikada, potrebno ne gubiti
vrijeme i
energiju na isprazne stvari. Imamo veliki izbor: ako otvorimo novine i
vidimo
da u njima nema ništa doista informativnog, pametnog, provokativnog,
poticajnog, treba ih zatvoriti, televizijski kanal promijeniti, otvoriti
novi
internetski prozor... Ići dalje. Kao što Vergilije kaže Danteu u »Paklu«
kada
naiđu na duše nedostojnih, mlakih, koji za života nisu činili dobro, ali
niti
zlo: »Ne govorimo više o njima, već pogledaj i prođi...« Trudim se i sam
sve
manje gubiti vrijeme na ispraznosti. I nakraju jedan potpuno
relaksirajući i
koristan savjet: Upišite se u najbližu knjižnicu, uvijek ćete naći nešto
zanimljivo. I što više šećite!
|
« Prethodna | Sljedeća » |
---|