NASLOVNICA arrow GLAZBENE STAZE arrow Osvrt na II. zagrebački festival klavirskih dua
Osvrt na II. zagrebački festival klavirskih dua PDF Ispis E-mail
Administrator   

 

... MD Lisinski tijekom obje klavirske večeri bila je pravi hram klasične glazbe u njenom najboljem smislu. Atmosfera jednako pozitivna i u dvorani i na pozornici. Publika, mahom mlađa, nije krila svoje oduševljenje maestralnim izvedbama  brižno izabranih skladbi za klavir četveroručno iz opusa velikih imena klasike. Niti je štedjela aplauze pozivajući izvođače na višestruki izlazak na pozornicu...

 

II. zagrebački festival klavirskih dua – prvi dan

Neuropsihijatar svjetskog glasa i filozof Viktor Frankl u svom razmatranju o smislu života, uz ostale vrjednote po kojima život ima smisla, navodi i doživljajne vrjednote, a među njima kao dobar primjer slušanje omiljenog glazbenog djela. Osobito ako je to još u ambijentu koncertne dvorane ili u onom mističnom polumraku katedrale. U utemeljenost takve tvrdnje uvjerio sam se proteklih nekoliko dana, za vrijeme održavanja Zagrebačkog festivala klavirskih dua u KD Lisinski - od 4. do 7.listopada 2017. Nije trebalo biti profesionalni glazbeni znalac da bi se to doživjelo.

Već prvoga dana prepuna MD Lisinski; tražila se i karta više. Pomalo neobično za slične koncerte klasične glazbe. Atmosfera prava festivalska. Na pozornicu prve izlaze Erin Bjelinski i Melina Cosseto, neodoljivo simpatične djevojčice. Početne skepse zbog njihove dobi nestaje već nakon prvih sigurnih taktova. Izvedba Jednostavnih plesova Matyasa Seibera sigurna i odlično usklađena, otkriva muzikalnost i nadarenost mladih umjetnica. Njihova profesorica Alma Seder  s kojom su prošle godine osvojile prvu nagradu na državnom natjecanju nije krila svoj osmjeh i zadovoljstvo, a ni publika nije štedjela dlanove. 

Nakon djevojčica slijedi nastup Krešimira Starčevića i Danijela Gašparovića s izvedbom Španjolske rapsodije Maurice-a Ravela, koja potvrđuje njihovu pijanističku zrelost i dostignutu umjetničku razinu. Potpuno su zaslužili burne ovacije, jednako kao i sljedeći duo Kosjenka Turkulin i Iva Ljubičić Lukić s izvedbom skladbi Na lijepom plavom Dunavu Johanna Straussa mlađeg i Simfonijske pjesme Vltava za klavir četveroručno Bedricha Smetane. Same po sebi prekrasne skladbe uz maestralnu izvedbu, koja se doimala kao orkestralna, oduševile su publiku. Šteta što to nije mogao čuti i naš ugledni glazbeni znalac akademik Viktor Žmegač koji jednom reče da je samo klavirska izvedba ove Bedrichove skladbe njena profanacija (iako ju je sam skladatelj napisao i za klavir četveroručno); vjerojatno bi promijenio mišljenje. I kao posljednji nastupaju Eva Kirchmayer Bilić i Davor Ljubić pod umjetničkim imenom Duo Concordija s virtuoznim izvedbama Mađarskih plesova broj 1, 4 i 5 Johannesa Brahmsa i Mađarske rapsodije Franza Liszta. Bila je simpatična njihova pojava u nacionalnim mađarskim kostimima, što je uz zajedničku izvedbu skladbe profesora Darka Domitrovića Alla Chinese -  12 ručno na završetku koncerta, još više doprinijelo  izuzetno lijepom ugođaju cijele večeri. 

II. zagrebački festival klavirskih dua – treći dan

Zadnje večeri festivala  sve je bilo isto kao i prve, jedino je, valjda, zbog doista bogate ponude sličnih sadržaja u gradu ostalo nešto slobodnih mjesta. Nastup popularnog dvojca za dva klavira Danijela Detonija i Ivana Batoša uz pratnju Alje Mandič i Zite Varge s violončelima i Viktora Kirčenkova s rogom, koji su izveli skladbu Roberta Schumana Andante i varijacije s navedenim glazbalima, potvrdio je visoku umjetničku razinu i stečeni ugled izvođača, što je oduševljena publika prepoznala i nagradila burnim ovacijama.

Kao posljednje izvedeno je popularno djelo Camille Saint-Saens-a Karneval životinja za dva klavira, komorni ansambl i naratora. Izvođači su bili Kosjenka Turkulin i Iva Ljubičić Lukić za dva klavira uz već afirmirani ansambl Glazbene staze, za ovu priliku ojačan istaknutim imenima iz zagrebačkog glazbenog miljea: Eda Rimanić, flauta, Abdul-Aziz Hussein, klarinet, Katarina Kutnar, violina, Ivana Čuljak, violina, Jasna Simonović Mrčela, viola, Zita Varga, violončelo, Jura Herceg, kontrabas i Pavle Golubić, udaraljke. Izvedba sjajna, svi izvođači bez iznimke na visokoj umjetničkoj razini. Publika je bila oduševljena, osobito oni najmlađi, prepoznajući pojedine, glazbeno dobro prikazane životinje, čemu je bitno doprinijeo i narator, popularni glumac, Božidar Peričić.

Moglo bi se reći da je MD Lisinski tijekom obje klavirske večeri  bila pravi hram klasične glazbe u njenom najboljem smislu. Atmosfera jednako pozitivna i u dvorani i na pozornici. Publika, mahom mlađa, nije krila svoje oduševljenje maestralnim izvedbama brižno izabranih skladbi za klavir četveroručno iz opusa velikih imena klasike. Niti je štedjela aplauze pozivajući izvođače na višestruki izlazak na pozornicu. Jedina primjedba bi išla na račun nešto češćeg bljeskanja fotoaparata tijekom cijele večeri, što se ne bi smjelo ponavljati. Reakcije kolega iz struke kojih je bilo dosta bile su jednako dobre. Pohvale se nisu štedjele: Sjajno! Virtuozno! Tako uvježbano i usklađeno! Bilo je lijepo! Uživali smo od početka do kraja. Tako je brzo prošlo.

 

I na kraju, ne bi bilo fer ne spomenuti i pohvaliti dvije mlade dame, pijanistice Ivu Ljubičić Lukić i Kosjenku Turkulin, koje su osmislile i pokrenule Zagrebački festival klavirskih dua. Bilo je to moguće samo zahvaljujući njihovu  velikom trudu i upornosti, kao i entuzijazmu njih samih i dvadeset sedmero kolega umjetnika, sudionika na Festivalu, kojima je jedina nagrada bilo oduševljenje zajedničkim nastupom i ljubav prema glazbi. Nakon prvog festivala  prošle godine kada su bila izvedena Mozartova djela za klavir četveroručno, koji je bio neka vrsta eksperimenta, i nakon ovog drugog kojega smatraju potpuno uspjelim, svi se oni nadaju da će treći sljedeće godine biti još bolji i uspješniji.

Podršku i priznanje dali su im i eminentni stručnjaci iz područja glazbene umjetnosti profesori Jelica Kuzmin, Emin Armano i akademik Zoran Juranić, kao i četrdesetak profesora koji su sudjelovali na simpoziju na temu četveroručnog sviranja na klaviru, održanog u okviru Festivala u Knjižnici Bogdana Ogrizovića u Zagrebu. Za to se svi oni nadaju da bi za sljedeći  Festival  mogli dobiti i konkretniju potporu i podršku, koja bi im uz onu dosadašnju od Grada, pomogla organizaciju s manje peripetija i problema, a i da nastupi umjetnika, koji nam svima, kako tvrdi Viktor Frankl, svojom umjetnošću  pružaju dragocjenu doživljajnu vrijednost  kao nešto što nam upotpotpunjava smisao postojanja i čini život ljepšim i podnošljivijim.

Večer orgulja

Druge festivalske večeri, u Crkvi na Jordanovcu, koncert su održale orguljašice Mirta Kudrna i Elizabeta Zalović ujedinjene u duu „Quattro obbligato“. Ako su klavirska dua rijetka pojava, onda su orguljaška još mnogo rjeđa. Mogli bismo reći endemska vrsta. A ove dvije sjajne orguljašice, obje profesorice orgulja na Institutu za crkvenu glazbu Albe Vidaković Sveučilišta u Zagrebu, djeluju zajedno već  punih jedanaest godina i bilježe nastupe diljem Hrvatske i u inozemstvu. Uz sve to izdale su dva nosača zvuka, praizvele niz kompozicija, neke od njih posvećene upravo njihovom duu. I ovim koncertom, održanim u sklopu Zagrebačkog festivala klavirskih dua, potvrdile su svoju izvanrednu uigranost, maštovitost i muzikalnost. Bilo je zanimljivo pratiti i videoprojekciju koncerta i uz slušanje glazbe promatrati „nadmetanje“ dvoje umjetnika nad jednim instrumentom što u slučaju orguljaških dua uglavnom nije moguće zbog izdvojenosti na koru.

 

Ante Bukovac

 
Sljedeća »